Vivaldi heeft een orkestwerk gecomponeerd dat geheel bestaat uit akkoorden. Hoe heet dat?

Toegevoegd na 1 uur:
Het is een compositie voor violen die vooral (alleen?) tokkelend bespeeld worden dacht ik. Maar 100% zeker ben ik niet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
1K
Amadea
11 jaar geleden
Weet je zeker dat het een werk van Vivaldi betreft?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, het was te zien in The Story of Music van de BBC. Het was een radicale vernieuwing van Vivaldi. Je verwacht steeds: nu komt de melodie, maar doe komt niet. Het hele stuk blijven het akkoorden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Overigens: die uitzending is helaas hier niet in het BBC archief te zien, dat heb ik al geprobeerd.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het was een gedeelte uit de twaalf vioolconcerten op.9 die samen La Cetra uit 1727 van Antoni Vivaldi vormen. La Cetra, Italiaans voor een Lierachtig (Lyre) muziekinstrument - een tokkel-akkoordinstrument. Je hoeft het niet te leren te bespelen, als je het op de tocht zet hoor je vanzelf akkoorden.

Antwoorden (2)

Het zou De vier jaargetijden kunnen zijn. Die bestaat uit een cyclus van vier vioolconcerten. De regendruppels in de winter worden tokkelend uitgevoerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee dat werk ken ik uiteraard. Het ging om een volledig werk dat bestaat uit enkel en alleen akkoorden.
Ik heb navraag gedaan bij musici in Nederland via Italië tot Rusland. Zij kwamen gezamenlijk tot de volgende conclusie aangezien dit het enige stuk is dat zij kunnen bedenken dat aan uw omschrijving voldoet.
Het gaat zeer waarschijnlijk om een gedeelte dat u hebt gehoord uit de twaalf vioolconcerten op.9 die samen La Cetra uit 1727 van Antoni Vivaldi vormen.
La Cetra, Op. 9, is een set van twaalf vioolconcerten. Allemaal voor vioolsolo, strijkers en basso continuo, behalve nummer 9 in B-flat, met twee solo-violen. De set is vernoemd naar de CETRA, een lierachtig instrument, en is opgedragen aan keizer Karel VI, aartshertog van Oostenrijk, uit het Huis Habsburg. De lier was het symbool van de Habsburgse muziekliefhebbers. Momenteel een kamermuziekinstrument waarop ook melodieën kunnen worden gespeeld maar tot ver in de 19-eeuw uitsluitend een tokkel -akkoordinstrument. Vandaar dat de uitvoering van de compositie La Cetra alleen uit getokkelde akkoorden bestaat.
Toegevoegd op 08 mei 2018 13:25: bron
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Johan Sebastiaan Bach was evenals Antoni Vivaldi een akkoordenfreak.
De 1ste Prelude uit het Wohl Temperiertes Klavier van Bach bestaat ook alleen uit akkoorden die tokkelend gespeeld moeten worden, de basis van het Ave Maria van Gounod. Alleen maar akkoorden en geen melodie, al mis je de melodie geheel niet omdat het zo voortreffelijk is gecomponeerd. Voor klavecimbel, niet voor orkest.