In het lied "t regent zonnestralen " van Acda en de Munnik staat een regel ,zijn auto was volledig afgebrand, kan dit wel ?

Zelf zou ik het woord uitgebrand hebben gebruikt, vandaar de vraag aan jullie.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
1.5K

Het beste antwoord

Ik zou zeggen dat je gelijk hebt maar als ik van Dale open:

af·bran·den (werkwoord; brandde af, heeft, is afgebrand)
1 door branden wegnemen
2 door brand vernield worden: het huis brandde af

uit·bran·den (werkwoord; brandde uit, is uitgebrand)
1 door brand helemaal verwoest worden: het huis is uitgebrand

Het lijkt me dat een auto ook vernield kan worden, net als het huis. Maar als ze aan het lijk niet meer kunnen zien wie het was (kan natuurlijk niet, er is altijd wel iets van het gebit te vinden) denk ik niet dat de auto door brand vernield is maar daadwerkelijk volledig verwoest.

Dus: een auto kan afbranden maar in dit geval zou uitbranden beter zijn geweest vanwege het gevolg met het lijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als de titel"t regent zonnestralen"als artistieke vrijheid geen probleem oplevert,waarom zou in een ander deel van een artistieke productie een taalkundige vrijheid dan wel een probleem zijn.
Het antwoord op uw vraag is dus,in het licht van deze artistieke uiting ,ja dat kan.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dacht ik ook aan.
Als je tegenwoordig ook al je teksten op grammatica moet gaan controleren blijft er weinig artistiek vrijheid over....
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Er zijn ergere songteksten lol http://www.musicfrom.nl/songteksten/blof/holiday_in_spain.html