wordt de titel van het liedje do you no the way to san josé letterlijk bedoeld?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek

Het beste antwoord

Ja, het gaat over de teleurstellingen van het leven in L.A. en dat de schrijver gewoon terug wil naar het simpele leven van zijn kindertijd. Natuurlijk weet die de weg wel maar het gaat dus wel degelijk om de weg terug.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, ik denk niet dat het iets heel anders betekent (dus stiekem: stuur me terug naar LA) maar dat je het niet zo strikt moet nemen. Niet van uitgaan dat ze echt de weg niet kent maar het liedje gaat dus wel over de weg naar San Jose. We zijn het dus eigenlijk wel eens. De vraagsteller vraagt of er een nog veel diepere betekenis achter zit en dat denk ik niet en jij ook niet ;)

Andere antwoorden (1)

Nee hoor.
Je vraagt iemand immers niet zingend de weg naar een stad. Ik stel me het antwoord al voor: dat iemand terug gaat zingen: 'Hier oversteken, en dan de eerste straat links. Dan doorlopen totdat je bij het station komt en dan...' ;-)

Ik zie op internet dat de tekst gaat over een meisje uit San Jose, dat het helemaal wilde maken in Los Angeles, in de uitgaanswereld. Dat is mislukt, en nu keert ze terug naar haar geboortestadje. Je kunt haar vraag dus opvatten als een hartenkreet. Ze heeft het moeilijk met de situatie, en verlangt terug naar de tijd vóórdat ze vertrok. Ze verlangt naar haar vrienden en de eenvoud van dat bestaan.
Nu zal ze echt wel wel op dezelfde plek terugkeren, maar toch zal niets hetzelfde zijn. Er is van alles veranderd: in haarzelf, in de mensen om haar heen, in haar kijk op de toekomst.

Maar niemand kan je natuurlijk de weg wijzen naar de plek waar je ooit vandaan kwam. Net zoals ze zeggen: je kunt nooit tweemaal dezelfde rivier oversteken. Daarmee bedoelen ze: de tijd verandert alles. Het water waar je de eerste keer doorheen waadde, is al lang in de zee gestroomd.

Ze verlangt dus naar een situatie die ze zich herinnert van vroeger, maar die ze misschien nooit meer kan bereiken.