Wat voor soort drumstel kan ik het best kopen? Ik ben een een beginner.

Ik wil graag gaan drummen. Maar er zijn een aantal vragen:

1. elektrisch of akoestisch? Veel mensen zeggen dat akoestisch mooier klinkt. Maar elektrisch lijkt mij handiger (zodat je in stilte kan oefenen). Ik ben namelijk een echt nachtmens om 5 uur naar bed is voor mij geen probleem maar als ik er s'ochtends om 7 uur het moet komen, mij niet gezien.

2. Merk, type? Kan je als absolute beginner goed af met een goedkoop drumstel (van een niet (zo) bekent merk) of kan echt beter gaan voor yamaha of roland.

3. Ik speel al gitaar en heb dan ook een wat duurdere gitaar. Maar mijn eerste gitaar was zo'n waar een kat die aan het jammeren was het dichtste bij kwam. Uiteindelijk was deze gitaar dus weg gegooid geld en had ik beter gelijk voor een goeie kunnen gaan. Maar nu ben ik bang dat als ik gelijk een (heel) goed drumstel koop het zonde van mijn geld is. Daarom dacht ik 2de hands of raden jullie mij dit absoluut af?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
1.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou in ieder geval voor een akoestische gaan. Ik vind het zelf namelijk heel belangrijk om echt een feeling te hebben als ik speel. Dat mijn lichaam op een gegeven moment echt elke slag helemaal berekent en dat ik weet hoe alle bekkens voelen bij het slaan. Bij een electronische heb je dat gevoel vaak minder omdat het daarbij vaak meer om de sound gaat.

Antwoorden (1)

Antwoord gevonden op

http://www.slagw

Dan nu 'een' antwoord op je vraag, want er zijn veel meer meningen uiteraard.

Als jullie kiezen voor de meer gevestigde merken wat drumkits betreft, zit je eigenljk altijd goed. Merken als Pearl, Tama, Yamaha, Ddrum, Gretsch, DW, Sonor en Ludwig zijn kwalitatief allemaal prima.

Ik kan je wel gaan lastigvallen met dingen als verschillende houtsoorten waarvan de ketels (de toms en bassdrum) zijn gemaakt en hoeveel lagen van dat hout erop zitten, en dat de ene fabrikant een ander ophangsysteem gebruikt dan de ander, maar dat is voor later zorg als je zoon zelf z'n geld gaat uitgeven voor z'n drumstel om zijn eigen 'sound' te krijgen.

Ikzelf speel nog altijd op mijn eerste drumstel, een Yamaha. De kit die ik heb is een instapmodel, maar voldoet ook prima bij optredens en in de studio hoor! Vrijwel alle bovenstaande merken hierboven hebben instapmodellen voor een leuke prijs. Ik moet wel zeggen dat het merk 'Gretsch' meer is gericht op het Jazzgeluid, dus wellicht niet helemaal geschikt voor een beginnende drummer. Want die wil alleen maar vette ritmes van z'n favorite nummers meespelen!

Let er voor de rest ook goed op of er 'hardware' (bekken-/ hi-hatstandaards en snaredrumstandaard) en een steje bekkens en een hi-hat bij de prijs inzit, want die zijn niet altijd inclusief! Maar de meeste muziekwinkels leveren ze voor een vriendelijke prijs erbij zodat je drumstel helemaal compleet is.

Schrik niet van de prijs van losse bekkens en hi-hats, want die zijn erg duur. Vooral de gevstigde merken als Zildjian, Paiste en Meinl. Mocht je (extra) bekkens willen kopen, ga dan voor een goedkoper merk als 'Stagg'. Ik heb er ook bekkens van en ze voldoen prima voor de prijs die ik ervoor heb betaald!

Drumstokken zijn er in vele soorten, dus je zoon zal er wel meerdere verslijten voor hij het juiste paar (of paren) heeft gevonden.

Oh ja, zorg voor een beetje geluidsisolatie in de ruimte waar het drumstel komt te staan. Ook al wonen de buren niet aangrenzend, het gaat echt hard!!
Ik zal vast nog een hoop vergeten maar als laatste wil ik je meegeven dat je je niet moet laten inpakken door 'snelle ventjes'. Want die heb je ook in muziekwinkels, en helaas niet alleen in autoshowrooms. Je kunt misschien beter een stukje verder rijden naar een goede muziekwinkel dan naar een grote massa winkel.

En t aller belangrijkste: Geniet van de muziek van je zoon! T zal echt niet binnen een jaar gaan, als je er maar plezier in hebt!!