Waarom heeft een hoorn andere voortekens in een stuk dan andere instrumenten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
4.4K

Antwoorden (3)

Dit heeft te maken met de grondstemming van het instrument. Een hoorn kan gestemd zijn in Bes, F of C. Als je een Bes-hoorn en een trompet (meestal in Bes gestemd) samen laat spelen, kunnen ze samenspelen van dezelfde partij. Dat klinkt dan hetzelfde. Doe je dit met een F-hoorn en een trompet, dan gaat dat niet werken. De hoorn krijgt dan een partij die aangepast is aan zijn stemming, met ook andere voortekens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeer waarschijnlijk is de oorzaak daarvan, dat de hoorn een zog. transponerend instrument is.

"Wat is transponeren?
Stel: Je bent hoornist en je wilt samenspelen met je buurmeisje dat
dwarsfluit speelt. Je pakt haar boek, en samen begin je aan het eerste
melodietje op bladzijde een.
Hoe lang zal dit samenspel duren denk je?
Ik schat niet langer dan een seconde of drie...
Het klinkt zo raar, dat KAN niet goed zijn ! ! !
Hoe komt dat?

Als een dwarsfluitist een C ziet staan en die speelt, dan klinkt er
inderdaad een C, want dwarsfluit is geen transponerend instrument.
Maar als een hoornist een C ziet staan en die speelt, dan is de noot
die klinkt geen echte C, maar een F.
De noot klinkt dus vier tonen lager dan er staat.
Zolang de hoornist alleen speelt, of samen met andere instrumenten
die ook F-instrumenten zijn, is er niets aan de hand, maar als de
hoornist samen wil spelen met een niet-transponerend instrument
zoals fluit, piano, keyboard, viool, en nog heel veel andere instru-
menten, dan moet de hoornist zijn partij overschrijven in een
andere toonsoort, waardoor de tonen zo klinken dat ze bij dat andere
instrument passen."
11 jaar geleden
Omdat de meeste instrumenten in C of in Bes gestemd zijn. Maar een hoorn speelt in F. Dit betekent dat wanneer een viool of een fluit een C speelt er ook daadwerkelijk een C klinkt, maar als een Bes-klarinet of een trompet een C speelt dan hoor je een Bes, en als een hoorn een C speelt dan klinkt er een F. Dat het een transponerend instrument is heeft te maken met de natuurtonen die het kan laten klinken.

Toegevoegd na 1 minuut:
En natuurtonen dat zijn de klanken die zonder gebruik van de ventielen gemaakt kunnen worden. Zoals dat alleen maar kan op bijvoorbeeld een midwinterhoorn.
Amadea