Wat was de eerste Rockband van Nederland?

Rolling Stones,The Beatles,Aerosmith etc. allemaal bekend, maar wanneer kreeg Nederland z'n eerste eigen rock band??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
2.4K

Antwoorden (2)

De eerste Nederlandse rock-’n-roll single kwam uit in 1958 en werd gemaakt door de Tielman Brothers: "Rock little baby of mine".
In 1957 kwam de Indische familie Tielman naar Nederland. De vier broers, Reggy, Andy, Ponthon en Loulou hadden (soms aangevuld met hun zusje Jane) al enige muzikale ervaring. Ze vormden de zeer succesvolle groep de Timor Rhythm Brothers. De groep speelde zowel westerse als traditioneel Indonesische muziek. De broers schakelden in Nederland over op rock and roll. In korte tijd waren de 4-T's zoals ze zich eerst noemden, een legende in het zuiden van het land. Hun grote kans diende zich aan toen ze gevraagd werden op te treden tijdens de Wereldtentoonstelling van 1958 in Brussel. Het publiek smulde van hun act en grote muzikale aanleg. De groep, inmiddels omgedoopt tot "The Tielman Brothers", werd daarna gevraagd voor optredens in West-Duitsland. Daar boekten zij grote successen, en ook in Nederland werd de groep mateloos populair.
Amadea
11 jaar geleden
bamibal
11 jaar geleden
Ik denk niet dat je Rock en Rock-'n-Roll als dezelfde muzieksoort kunt beschouwen. Rock komt wel voort uit Rock-'n-Roll, maar het is duidelijk wel een andere stroming. Hoewel de scheiding soms wel moeilijk te maken is.
Amadea
11 jaar geleden
Welke soort liedjes denk jij dan dat de jonge Elvis Presley zong?
Golden Earring heeft een status als een van 's werelds oudste rockbands (opgericht 1961). De huidige bezetting is non-stop actief sinds 1970, een nagenoeg uniek feit in de internationale rockwereld. In 2009 maakte Golden Earring zijn comeback in Engeland met concerten in Ipswich en Londen. Zomer 2011 werd het nieuwste album van de band live opgenomen in Londen, met producer Chris Kimsey die o.a. met de Rolling Stones heeft gewerkt. In oktober 2011 heeft TNT Post een speciale postzegel uitgebracht ter gelegenheid van het vijftigjarig bestaan van de band, en is er een tentoonstelling in het Haags Historisch Museum. In 2011 is het precies een halve eeuw geleden dat de voorloper van de Golden Earring werd opgericht, alhoewel de band liever 1965 als hun uiteindelijke oprichtingsjaar ziet omdat toen hun eerste single Please Go uitkwam. 11 mei 2012 was in de Amsterdamse zaal Paradiso de release van Tits 'n Ass, het nieuwste album en een nummer 1 hit album. Tits 'n Ass is het negende album van de Golden Earring dat de hoogste regionen in de hitlijst bereikt heeft.