Krijg je korting op DJ gear wanneer je een DJ Licentie bezit?

Iemand vertelde me dat je een fikse korting krijgt op DJ gear wanneer je een DJ licentie bezit. Is dit zo? En zo ja, is dit op elk merk van toepassing dan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
1K

Antwoorden (2)

Dat is een mooie een dj licentie zouden ze eens aan moeten beginnen dat zou een hoop slechte dj's schelen.
Maar aangezien die licentie niet bestaat krijg je ook geen korting.
Kan zijn dat je vriend bedoeld dat als je staat ingeschreven bij de KVK je bij groothandels kan inkopen en dat scheelt wel
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zal 't inderdaad zijn, +
Onzin, een DJ licentie bestaat gewoonweg niet. Zou idd best een goed idee zijn om een licentie/vergunning in te stellen voor DJ's waarbij een examen bepaald of je geschikt bent voor het vak van entertainer, want dat ben je als DJ. Plaatjes draaien kan iedereen, maar publiek een goede tijd/avond bezorgen is heel wat anders en vraagt om meer dan alleen weten hoe je de ene plaat aan de andere knoeit.

Korting krijgen bij aankopen van DJ apparatuur als je een inschrijving bij de Kamer Van Koophandel als 'artiest' bezit is ook niet van toepassing. Het enige wat je als professionele afnemer kan doen is de 21% BTW terugvorderen als 'voorbelasting' bij de belastingdienst. Je trekt dan het betaalde btw bedrag af van de btw die je ontvangen hebt van je klanten en betaald de rest alsnog aan de belastingdienst. Als je altijd btw terugkrijgt betekend het dat je op papier verlies draait en komen ze vanzelf een keer kijken waar het geld dan wel vandaan komt (zwartwerken?).

Als je dus 'wit' wilt gaan werken zal je naar de Kamer Van Koophandel moeten voor een inschrijving als artiest/freelancer en zal je bij de belastingdienst moeten vragen om een 'VAR' verklaring. Languit een Verklaring Arbeids Relatie, wat inhoud dat je zelf je afdragingen aan belastingen en sociale premies gaat verzorgen. Alles moet je vanaf dat moment opnemen in een administratie. Inkoop en verkoopfacturen, agenda's, etc. Al met al moet je vaak draaien per jaar wil het winstgevend zijn om de kosten van de inschrijving bij de KVK en overige administratieve kosten eruit te halen (boekhouder bijvoorbeeld).
En waarvoor? De 21% btw die je terug kan krijgen bij de aankoop van apparatuur.

Tenzij je elke week nieuwe spullen koopt en/of draait is het gewoonweg niet interessant om je officieel in te schrijven, zeker omdat je bij een eenmalige aankoop van apparatuur hoeft te rekenen op inkoopmogelijkheden bij groothandels. Die zien liever klanten die elke week een pallet vol spullen afnemen aangezien ze daar meer aan verdienen dan iemand die elke jaar 2 spelertjes en misschien een mixer komt halen.
Veel groothandels hebben overigens drempelbedragen om daar klant te mogen worden, een minimum jaarafname van 10.000 euro is nog maar een kleine drempel, er zijn meerdere nog hogere. Een Pioneer account kost je bijvoorbeeld een startorder van 30.000 euro om mee te beginnen...

Conclusie, tenzij je elke week een nieuwe set wil kopen en ook elke week 2 gigs hebt, kan je voor je spullen het beste gewoon online shoppen!