kun je je een absoluut gehoor aanleren / kun je erop trainen?

het schijnt zo te zijn, dat sommige mensen precies kunnen zeggen welke toon ze horen. Kun je je dat aanleren, of kun je door veel luisteren naar muziek, c.q. tonen je daarop trainen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
3.7K

Het beste antwoord

Absoluut gehoor heb je, of je hebt het niet.

Je kunt je gehoor wel trainen om een bijna perfect gehoor te ontwikkelen, maar een absoluut gehoor? Nee.

Ik, als gewezen dirigent, heb dit vaak met ex-collegae besproken. Bovenstaande was de uiteindelijke conclusie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1. Een antwoord van een echte ingewijde moet het juiste zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meningen waren nogal verdeeld. Hoewel er een prachtige website is die een cursus aanbiedt om absoluut gehoor aan te leren, denk ik dat een vergeefse zaak is. Mijn pianostemmer kan prima stemmen, maar heeft wel een hulpmiddel nodig om te beginnen met een zuivere A. Daarna gaat het perfect. Ik denk dat dit voor vele respondenten geldt.
Ik denk dat de dirigent en zijn orkest dezelfde ervaring hebben.
Dank allen voor uw antwoorden.

Andere antwoorden (15)

Jazeker is goed aan te leren, oefening baart kunst...

De een leert snel de ander wat trager, dat is overal zo... Maar iedereen kan het leren...

Op enig moment tune de je toon die je hoort met de exacte tune in je geheugen, en dan zit het perfecte gehoor op zijn plaats... Het uiterlijke gehoor afstemmen op het innerlijke oor... Dan ben je er...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Doe je dat nou expres?
Nee, dat kan helaas niet. Mensen die het hebben kunnen ook niet uitleggen hoe ze eraan zijn gekomen.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ALLES IS TE LEREN VRIEND
AWM
14 jaar geleden
Tegen wie schreeuw je zo?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoezo schreeuwen? had gewoon perongeluk CAPS aan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en tegen wie denk je dat ik het heb? dit is toch een reactie op jouw antwoord niet dan?
Heel simple. Nee, dan kun je niet aanleren. Sommige mensen hebben het gewoon, hoewel ze niet per se muzikal hoeven te zijn. Je kunt het niet aanleren, maar een goed gehoor (geen absolutt gehoor) kun je wel aanleren. Je zou bijvoorbeeld kunnen leren intervallen te kunnen herkennen, maar toonsorten...nee ik denk het niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt het niet aanleren. Het is trouwens ook geen ongedeeld genoegen om het te hebben. Valse tonen doen zeer in je oren, als je een absoluut gehoor hebt.

Toegevoegd na 15 seconden:
Letterlijk zeer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk het niet ,je hoort scherp of niet .Dat is aangeboren .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit komt door ervaring en jaren lang oefenen. Mensen die lang in de muziekbranche zitten zijn hiertoe in staat, ze kunnen zonder problemen een gitaar of ander instrument stemmen.

Ik kan bijvoorbeeld wel een volledig ontstemde gitaar stemmen op gehoor. Als ik dan een akkoord aansla klinkt het perfect, maar ik kan hem niet precies op je juiste tonen stemmen doordat ik deze niet precies weet.

Maar als absoluut antwoord op je vraag; Ja je kan/kunt het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mogelijk, deels cultureel bepaald.

Uitsluitend veel luisteren lijkt me onvoldoende (gelukkig zelfs).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee volgens mij is dit een gave, die je natuurlijk wel kan/moet ontwikkelen door heel veel te oefenen. Het is niet altijd zo dat men noten kan benoemen, sommige mensen kennen het hele noten schrift nauwelijks. Mijn zoon speelt op zijn gehoor accordeon, hij leert dat van zijn vader die het ooit op dezelfde manier geleerd heeft. Ze kunnen geen noten lezen, maar doen alles op hun gehoor. Een liedje van de radio wordt na oefening nagespeeld. Moet er wel bij zeggen dat ze dagelijks oefenen, mijn zoon minstens een uur per dag. Maar ondanks dat hij pas een jaartje speelt gaat het hem goed af. al ben ik als moeder wellicht bevooroordeeld :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, daar geloof ik niet in.
Een absoluut gehoor is aangeboren.
Natuurlijk kun je door training wel je gehoor oefenen, maar ook niet meer dan dat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jammergenoeg kan je dat niet aanleren, je heb er gewoon talent voor of niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een absoluut gehoor heb je, of je hebt het niet. Zelfs als je half doof bent, blijft dat absoluut gehoor behouden. Het is wel eens zo dat tonen snerpen in je oren, omdat ze een fractie niet combineren met andere tonen tegelijkertijd, zoals in een speciaal accoord. En je hoort ook altijd die ene toon in een muziekstuk die fout gespeeld is en waar anderen niets van merken, omdat ze die toon op die plaats zo kennen. Dat kan lastig zijn.
Een pianostemmer heeft een absoluut gehoor!
De meeste mucisisten ook. Je kan wel een heel goed gehoor hebben, dat is nog niet het absolute.
Je kan proberen het te aan te leren, maar dat absolute heb je of je hebt het niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je het jezelf wel kunt aanleren. Ik speel al ongeveer 32 jaar trompet en ik kan met gemak een C voor je zingen.
Wanneer ik deze zing en dan daarna mijn trompet pak dan is deze (bijna) altijd gelijk. Ik denk niet dat dit aangeboren is, maar komt omdat ik gewoon dagelijks met muziek bezig ben en op een gegeven moment weet je dat dan. Of misschien is het wel talent, ik weet het niet. Maar aan de andere kant, ik ken ook mensen die al 20 jaar een instrument bespelen en dat niet kunnen............Het zal dan ook wel met talent te maken hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In tegenstelling tot de meeste antwoorden hierboven: Ja je kunt erop trainen. Er bestaat zelfs aardig wat cursusmateriaal hierover. Zie bijvoorbeeld hier:
http://www.perfectpitch.com/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je kunt trainen, altijd goed.
een absoluut gehoor kun je niet aanleren
dat heb je of heb je niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja hoor, dat is mogelijk (voor instrumenten) er zijn hier goede programma's voor.