Als ik een stereo opgenomen plaat hoor via een mono radio zender dan hoor ik toch alle tracks alleen dan in mono?

Ik luisterde laatst naar Satisfaction van de Stones op de FM.
Ik kan de radio op mono FM zetten maar dan mistte er één en ander van dat nummer.
De electrische gitaar partijen hoorde ik vaag op de achtergrond.
Hoe kan dat.
Ik hoor dit wel vaker bij sommige zenders. Hangt het er van af hoe ze uitzenden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zet je de radio op mono FM, FM is toch al tijden stereo?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
...is een oude radio die op mono kan. Zo'n ghettoblaster...

Antwoorden (2)

De vinylplaat uit die tijd was Mono opgenomen, ze hebben waarschijnlijk het originele nummer gedraaid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het goed is bewerkt dan wel, het stereobeeld moet niet te overdreven zijn uitgebalanceerd, dus heeft de electrische gitaar iets te veel naar links of naar rechts gestaan tijdens de mixdown, d.w.z. de bewerking van de sporen/opname (door middel van een mengpaneel), ik denk dan eerlijk gezegd dat je de lagere frequenties gemist moet hebben, want als d'r lagere frequenties in het stereobeeld opzij worden gezet, dan valt het weg bij mono afspelen. Stereo is een geluidsruimte waarin geluiden onderverdeeld zijn. Mono is een geluidsruimte van één richting, dus met een stereo geluid naar een mono af-speling, zorgt voor overbezetting van geluiden waardoor sommige geluiden verloren, of minder worden, omdat de geluidsgolven uit verschillende geluidsbronnen gelijk op gaan, waardoor het uitvalt. Omdat de electrische gitaar een breed bereik frequenties kan uitstoten vallen niet alle aanslagen uit.

Het heeft niet echt te maken met de radiozender, anders dan watvoor geluidsbestand ze gebruiken, ze zouden de moeite kunnen nemen om de stereobreedte te verlagen. Het enige wat ze doen is, dat ze het geluid minder dynamiek geven, zodat alles even hard (compressor) en zo hard mogelijk (limiter) eruit komt, maar daarvoor is het allang gemastered.