hoe componeert een muziekschrijver?

Gewoon nieuwsgierig.... Met het overlijden van Dave Brubeck hoor je ineens weer (van anderen en uit eigen luisterervaring) hoe bijzonder een muziekstuk met een 5/4 maat als Take 5 en sommige andere liedjes is. Heb zelfs ooit gehoord van 7/4 maten. Ik vraag me af of een componist zoiets met voorbedachte rade maakt of dat het bij toeval ontstaat ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek

Het beste antwoord

Bij de meeste grote componisten gaat het "vanzelf". Zo had Mozart constant muziek in zijn hoofd en het vervelendste vond hij het opschrijven hiervan. Liever ging hij biljarten... dit tot wanhoop van de musici die vaak een uur vantevoren de partituur kregen en die dan gezamenlijk als de wind deze moesten kopiëren.

Andere musici zoals bijv. Gerschwin probeerde bewust jazz met klassiek te vermengen om hiermee als een "serieueze componist" te worden beschouwd. Dit tot afschuw van zijn Europese leermeesters: Ravel zou - volgens overlevering - toen hebben geantwoord: "Waarom wilt u een tweederangs Ravel worden, wanneer u al een eersterangs Gershwin bent?"

Weer anderen, zoals Frank Zappa (Don't mind your make-up, you'd better make your mind up), hebben echt bewust getracht (en gelukt) om bijv. composities in 7/23e maatstijl te schrijven. Ook een David Bowie was bij tijd en wijlen experimenteel, dus bewust, bezig.

Tenslotte: de meeste goede muziek is "zomaar ontstaan".