Hoe neem je muziek goed op?

Ik ben een gitarist en m'n vriend speelt piano, we hebben ook een vriendin en zij zingt. Graag zouden we onze eigen liedjes opnemen (liefst redelijk professioneel) maar hoe beginnen we daar aan? Welke microfoon zou gepast zijn en welke software zouden we het best gebruiken? Hoe zetten we er een virtuele drum bij en hoe nemen we een videoclip op waarin als we spelen het past bij het liedje?
We zouden graag hebben dat het er zo een beetje uitziet maar het mag minder professioneel zijn: http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=t8FizVKazkg

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
1.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen idee waar je woont maar mogelijk dat er iemand in de buurt een home studio heeft welke jullie met plezier zou willen opnemen.
Scheelt een hoop geld, moeite en uitzoekwerk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je toch er zelf aan wil beginnen raad ik je het volgende site aan.
http://therecordingrevolution.com/category/the-1-rule-of-home-recording/
Zijn (gratis) e-book is een aanrader en voorkomt een hoop ellende.
http://therecordingrevolution.com/newsletter/

Antwoorden (2)

een (relatief) goedkope en makkelijke manier is MI een mengpaneeltje met een condensator microfoon. en dan opnemen met audacity (freeware).

het mengpaneel gaat in de line in van je PC (tulp naar minijack)

wat de microfoon betreft vind ik de rode nt1 (a) een redelijk model voor de prijs

http://muziek.marktplaats.nl/microfoons/595760190-rode-nt1-a-studio-microfoon.html?return=eJwtjFEOgjAQRO9CAp%2FQlki0pDF4k0praCh0013UaLy7S%2FRr3uy8rNVSv4MWPWrZdbpAb%2FM49RMR6KaZE%2Fi1XmyeCaK1hPUam59SwwTnZzSycmgole0gy%2FbiAgNnJM5XAEa8OfyvsF8Fw8LDsG6Lz2HkOj%2B45uR8qQ5KrLS7CfdXqgLYjKggIY0smJM6He%2FXov98AZEdOjc%3D&df=1&fta=eNotjVGOgzAMRO9iafkOAQkyFlfoFVDapN2ogUQkULRV774B9c%2FjZ7%2FR6PBO6EHr4sdN%2B0RcYsm7H%2BrKpCEH1Gwc2Gf8ucjpblLZxAzBU8S8TnZxN36%2BsARjf6SYc80hOcgqxnUQVQwp3woalFT9dj38LSjqhyV2xZTQgJw5i%2BsOJJteqraxu2w6YZUVJyg3OURt0ujt%2FMi%2Fx68oQIEmvY%2BHrhjM6ZMg%2FSK%2BfMeNWEPg%2Ffn8A0waSfU%3D&fta_ind=1&fs=1

http://www.feedbackmusic.com/computer-en-recording/r%C3%B8de-nt-1-studio-pack/100006302/112594#description

phonic maakt mooie analoge mengpaneeltjes voor een redlijk lage prijs

www.muziekwes.nl/shop/recording/mixers/phonic-am220.singhtml

audacity

http://audacity.sourceforge.net/?lang=nl
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou i.p.v. een mengpaneeltje eerder voor een audiointerface gaan. bijvoorbeeld:
http://www.bax-shop.nl/usb-geluidskaart/m-audio-fast-track-mkii-usb-audio-interface/product-details.html
Zeker als je pc (laptop) geen line (maar alleen microfoon) ingang heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mooi dingetje wel van de bax shop. goeie reviews (wat ik zo snel op de site zag) prettige prijs, fantoomvoeding en indd wat handzamer dan een mengpaneel. maken ze ook een versie met 2 xlr ingangen met fatoom? maak er een antwoord van zou ik zeggen. heeft de vraagsteller wat te kiezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vraagsteller mag jou antwoord als beste kiezen. :)
En uit de reactie info halen.
Een heel leuk (kwaliteit) apparaat met 2 ingangen (XLR met fantoom maar ook als line te gebruiken) is deze:
http://www.bax-shop.nl/usb-geluidskaart/focusrite-scarlett-2i2-usb-audio-interface/product-details.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat ik al bij een oudere vraag zei: Je kan het zo gek maken als je zelf wilt.
Wat ik voor mijn opnames gebruik: Pro-Tools 10 (de normale, niet de LE)
Mackie Onyx 1220 firewire
Imac om het zooitje te draaien
Shure SM58
En wat isolatie materiaal wat ik als een schort om de mic heb gebouwd zodat de reflecties worden geabsorbeerd. Simpelere manier:
Audacity + Behringer audio interface + je mic. Dat dan met een EQ’tje bewerken zodat de nare frequenties eruit zijn. En een klein galmpje erover heen (onderschat het belang niet! overal, maar dan ook echt overal waar je bent heb je galm, haal je dat weg klink je niet natuurlijk).
Maar je vraag heeft het over professioneel opnemen.
Dan moet je toch gaan kijken naar DAWs (digital audio workstation) zoals Cubase, Pro-Tools of Logic Pro. Dat zijn de programma’s waarmee in de grootste studio’s word gewerkt. De goedkoopste maar toch professionele microfoon hiervoor is dan ook de Shure SM58. Meest gebruikte zang mic ter wereld. Die word tegenwoordig voor rond de 90 euro verkocht, en je kan hem van een flat afgooien en hij doet het nog! Om van je mic naar je DAW te gaan heb je een interface nodig. Dat kan een mixer zijn met multitrack opname mogelijkheden (dus meerdere microfoons tegelijk opnemen op verschillende kanalen, meer voor drums etc). Of een simpel audio interface’ je. Als je Pro-Tools wilt gebruiken heb je aanbiedingen van M-boxes. Dat is een audio interface waar je Pro-Tools bij krijgt. Als je dat allemaal hebt kan je nog kijken naar absorberend materiaal (speciaal foam, verkrijgbaar bij bijv. music store). Maar dat kan je ook voor lief nemen en dat in je DAW aanpassen (dus een EQ + compressor + reverb). Een lap tekst, maar zeker de moeite waard om je in dit onderwerp te verdiepen. Als er meer vragen zijn laat het me weten!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja. Dat kan.
Maar voordat je van alles aanschaft raad ik je dan eerst aan dit:
http://therecordingrevolution.com/category/the-1-rule-of-home-recording/
te lezen. :) (e-book is gratis)
Scheelt een hoop geld en ergenis later...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ Blasphemmer gebruik je alleen een sm58, wat neem je zoal op (instrumenten of alleen vocalen)? ik heb er ook over nagedacht om over te gaan op alleen een dynamische mic. aangezien een condensator nogal gevoelig is.
Er zijn verspreidt door het land een paar studio's. Die kan je dan voor een bepaalde tijd huren. Als je het echt professioneel wil doen, kun je dat proberen.