Heeft een brede muziek smaak iets te maken met een brede ontwikkeling ?

Ik heb echt een super brede muzieksmaak. Heeft dit ook iets te maken met de ontwikkeling van het menselijke brein ? Niet direct gericht aan intelligentie maar het lijkt mij vanzelfsprekend dat men met een bredere muzieksmaak voor meer dingen open staan.

Ik kan het fout hebben daar ben ik mij van bewust maar deze vraag stel ik mij zelf al tijden en heb nog niet echt een duidelijk antwoord kunnen vinden,

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
3.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het alleen bij een brede muzieksmaak blijft niet. :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leg uit :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Brede ontwikkeling is meer dan alleen brede muzieksmaak.
Iemand die "alles" over iets weet of heel geïnteresseerd is in iets is nog niet breed ontwikkeld. ALS je ook openstaat voor meer dingen (dan alleen muziek bijvoorbeeld) wordt je breed ontwikkeld. :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ha ik ben ook algemeen breed ontwikkeld! Hou van zowat elke muziek soort.

Antwoorden (1)

Het is heel goed mogelijk dat als je een "brede" muzieksmaak hebt, je ook op andere gebieden een brede of ruime smaak hebt. Maar het hoeft helemaal niet.

Als je brede muzieksmaak voortkomt vanuit een soort nieuwsgierigheid, een zekere voorkeur voor nieuwe dingen en avontuur en interesse in zaken waar je voorheen nog niet mee in aanraking bent gekomen, dan zul je ook op andere gebieden een brede belangstelling hebben.

Maar stel nu eens (en dat zal zeker niet bij jou het geval zijn!) dat je gewoon stapelgek bent op muziek, en daarom bijna alles tot je laat komen, dan zal dat waarschijnlijk ten koste gaan van andere dingen. Mogelijk lees je dan nooit een gedicht, je ziet nooit een toneelstuk, en een documentaire over een actueel onderwerp op TV zul je ook laten schieten. Want dan zit jij naar muziek te luisteren! ;-)

Eigenlijk denk ik dat je je vraag zèlf nog beter kunt beantwoorden. Vraag je dan af of je weleens nieuwe dingen doet, en het leuk vindt om dingen te weten te komen waar je voorheen nog nooit kennis mee had gemaakt. Dus als je in de wachtkamer bij de tandarts met je walkman op, muziek zit te luisteren, dan is het mogelijkheid 2 hierboven, en als je een tijdschrift dat daar ligt, over archeologie of architectuur gaat lezen, dan is het mogelijkheid 1.

Ik gok dat het 1 is, omdat er zoveel soorten muziek zijn. Het kan bijna niet anders, dan dat als je heel veel soorten mooi vindt, je ook weleens even moet doorbijten, en er wat moeite voor doet om b.v. achtergronden te weten te komen. Ik denk dus dat je over het algemeen een brede belangstelling hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1 een beter "leg uit" dan mijn reactie. :)