Wat betekent ''Loos" in het liedje:Daar was laatst een meisje loos?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
7.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of het was verre familie van Laura Dekker ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja,dat is ook een optie josephina.

Het beste antwoord

Ik denk dat dit loos gewoon bedoeld is om op lichtmatroos te rijmen ;-) maar loos kan ook betekenen dat ze "los" is, "van losse zeden". Het was in ieder geval een moraal liedje. Maar "daar was laatst een meisje loos" klinkt nu eenmaal beter dan "er was eens een meisje..." Het ging in ieder geval om een "los" meisje, die als matroos wilde werken, een mannenberoep. Verderop in het liedje zegt ze tegen de kapitein "sla me niet, ik ben uw liefje" en in het laatste couplet krijg ze een pak slaag.

Dus een liedje om de jonge meisjes van vroeger toch maar flink op het hart te drukken zich netjes en ingetogen te gedragen.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Komt af van "lozen".. iets weggooien of laten verdwijnen..meestal in water...
In het liedje wil het zeggen dat het meisje verdwenen is.. zij is gaan varen als zeematroos geloof ik..en ik geloof dat het dan verder gaat dat zij tijdens het varen en haar werkzaamheden verdween..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Loos betekend leeg, Dat meisje dat wou gaan varen als lichtmatroos was dus kennenlijk van het padje geraakt en wist niet wat zij deed. Wil ook referen aan loze beloften welke geen inhoud hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar was laatst een slim meisje. Loos kan ook nog ondeugend, ongeremd betekenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
daar was laast een meisje zoek ofzo.?
bijv muziekloos ofzo dat is iets dat geen muziek heeft maar ik zou echt niet weten wat het betekend maar ik denk iets dat verdwaald is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Loos betekent verdwijnen ,daar was laatst een meisje loos die wou gaan varen ,die wou gaan varen ,daar was laatst een meisje loos die wou gaan varen als lichtmatroos. Ze wilde vast geen matroos zijn, en dacht "wegwezen" voordat ik de zee op moet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Loos betekent bedrieglijk. Het meisje deed zich voor als jongen om aan te kunnen monsteren op een schip.