Waar zit de logica in de benaming van pianoakkoorden?

Ik speel pas twee maanden piano, en toen ik op internet zocht naar akkoorden kreeg ik een gigantische lijst met allerlei verschillende benamingen. Op deze site (http://www.pianoworld.com/fun/vpc/piano_chords.htm) zag ik er zelfs eente met zes vingers! (C9#11)
Ten eerste ben ik heel benieuwd hoe je zoiets zou kunnen spelen, maar vooral wil ik graag weten wat termen als suspended, minor, major, 5, 7th, 11th en dergelijke betekenen.
Misschien wat teveel gevraagd, maar toch het liefst in lekentaal aub. Dit is onbekend terrein voor mij.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
1.4K

Het beste antwoord

Er zit logica in de benaming van de akkoorden. Maar die logica zit vol met termen en formules. Afhankelijk van je achtergrond is de logica te vertalen in omschrijvingen die iemand die pas twee maanden piano speelt.

En een akkoord met zes noten speel je met twee handen of je speelt de noten na elkaar. "Gebroken akkoord"

Een akkoord past binnen een toonladder en veel namen van akkoorden komen van die toonladder. En moderne muziekstukken wisselen vrij snel van toonladder en akkoorden.

Ik hoop dat het wikipedia artikel over muziek akkoorden een aantal vragen geantwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit is nou muziektheorie, waar jij het over hebt zijn voornamelijk toevoegingen( op de "basis" majeur of mineur-akkoorden) die muziek meer inkleuren, voornamelijk in jazzmuziek kom veel toevoegingen( 7,9(grote secunde op de basistoon(root)),11( kwart op basistoon),13(sext op basistoon) vaak wordt de kwint(5) weg gelaten als er sprake is van zo'n toevoeging.
Wanneer deze toevoegingen verhoogt of verlaagd(11#, 13b etc.) spreek je van alteratie's

Maar dit is absoluut geen stof voor iemand die nog maar twee maand piano speelt.