Wat is Caltex, zoals bedoeld in 'Oude Maasweg' (Amazing Stroopwafels)?

Ik heb gevonden dat Caltex een oliemaatschappij is geweest, maar die bestond al lang niet meer toen het lied werd vertaald: In 1971 is het Chevron geworden (nog later Texaco), terwijl de vertaling uit 1981 stamt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
6.1K

Het beste antwoord

De geschiedenis van het lied voert terug tot 1973 toen Wim Kerkhof het nummer hoorde op de elpee 'Carney'. De band The Amazing Stroopwafels bestond toen nog niet. Het verdween naar de achtergrond en kwam pas boven toen de Stroopwafels hun tweede elpee, Mooi Weer (later omgedoopt tot Oude Maasweg) op mochten nemen.
Het gaat dus o.a. wel over oliemaatschappij/pompstation Caltex.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

dat het in 1981 vertaald is, zegt niets over wat er met caltex bedoeld wordt.
veel mensen, zo ook de amazing stroopwafels, zingen over hun eigen leven en liefdes.
caltex was zoals je al zegt een oliemaatschappij en had ook benzinepompen.
ze zingen dus over de benzinepomp die ver weg in nevelen opduikt.

Toegevoegd na 4 minuten:
en op de benzinepomp staat dus caltex
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Caltex is een oliemaatschappij die opricht is 1936 en is een samentrekking van CALifornia TEXas oil company.
Later samengegaan met TEXAs COmpany (Texaco)
In 1968 heeft de JV de nieuwe naam Caltex Petroleum Corporation gekregen. De 2 oerfirmas zijn in 2001 weer uit elkaar gegaan.
Dikwijls werd de naam behouden voor een nieuw bedrijfje waar ooit een Caltex station met shop was, zo moest men de gevel niet overschilderen maar ook soms gebruikt door de naam bekendheid, wat natuurlijk niet mocht.