Wat is de weg naar het conservatorium?

Stel je hebt je gymnasiumopleiding afgerond en je wil naar het conservatorium. Uiteraard heb je daarvoor ervaring nodig, maar dat heb je, want je speelt al vanaf je achtste keyboard. Moet je na je middelbare eerst nog een HBO-opleiding gedaan hebben, of moet je bijvoorbeeld een vooropleiding conservatorium doen? Dat zou ik graag willen weten. Alvast bedankt voor het antwoord!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
2.1K

Het beste antwoord

Je hebt in de regel HAVO of MBO nodig. Heb je dat niet, dan kun je op je 18e meestal wel een 18+-toets doen waarmee je kunt aantonen dat je in ieder geval de vakliteratuur (doorgaans in 't Engels) kunt begrijpen. Die literatuur is zo niche dat een uitgeverij er weinig brood in ziet om 't naar het Nederlands te laten vertalen. Ik heb hier bijvoorbeeld een prima boek "The Study of Orchestration" van Samuel Adler, geheel in het Engels, maar prima leesbaar als Engels geen probleem is voor je. Maar goed, dat boek zal je wellicht ook nooit tegenkomen als je viool of zo wilt studeren. Ieder vak z'n eigen boeken..

Creativiteit is doorgaans belangrijker dan standaardvakken op de middelbare school. Over het algemeen verlangen ze het equivalent van zes jaar muziekonderwijs, maar dat zien ze gauw genoeg bij de intake.

Reken er wel op dat je in de meeste gevallen wordt opgeleid tot werkloosheid, dus men zal een stukje strenger gaan selecteren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik ga hetzelfde doen, het is een opleiding waar je minimaal havo voor moet hebben gedaan. Je kan er gewoon toelating doen halverwege elk jaar, dus wanneer de inschrijvingen voor andere scholen ook zijn begonnen. Je kan er dus gewoon aanmelden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een HBO-opleiding is niet nodig, je vwo is prima. Voor de andere toelatingseisen zou ik zoeken op de site van het conservatorium waar je heen wilt, dat zou nog wel eens kunnen verschillen. Voor het conservatorium van Amsterdam kun je kijken op de link.

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet behalve een instrument op hoog niveau kunnen bespelen over beschikken over uitgebreide kennis van de muziektheorie. Het is belangrijk is dat jij duidelijk kunt maken dat je ritmisch, harmonisch en melodisch inzicht hebt.
Voor het toelatingsexamen moet je drie muziekstukken voorspelen, iets a prima vista spelen, kunnen soleren over akkoordenschema’s en ter plekke kunnen improviseren.

Als vooropleiding is Havo al voldoende. Je muzikale kwaliteiten zijn belangrijker. Misschien is een studie muziekwetenschap een betere opleiding voor jou, als je nu gymnasium doet.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh je bent toch nog overtuigd?
als je goed speelt en voldoet aan de eisen van die school word je wel na een auditie (als ze je goed keuren ) wel aangenomen .