Wat is een DI box?

Ik heb op internet een heleboel uitleg over een DI box gezien. Ik ben bezig met een homestudio bouwen en volgens velen is een DI box nodig. Alleen vertellen ze allemaal wat anders, wat het precies is. Wat is het nou eigenlijk? En waar moet ik op letten bij het aanschaffen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
2K

Het beste antwoord

Een DI-box is een kastje om een audio signaal op een microfooningang aan te sluiten.
Een microfooningang kan alleen met lage spanning overweg omdat een microfoon ook maar weinig spanning afgeeft.
Met een DI- box kun je ook lijn-signaal en zelfs speakersignaal verzwakken tot microfoonniveau zodat je de ingang niet overstuurt.
Ook kan een DI een impedantie-aanpassing geven om een (hoogohmig) gitaarelement op de laagohmige microfoon ingang aan te sluiten.
Er bestaan passieve DI's met alleen een verzwakker en een transformator, maar er zijn ook aktieve met een ingebouwd versterkertje.
Deze laatste worden gevoed met een batterij of door de fantoomspanning uit de microfooningang.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ook een belangrijke funktie is het mogelijk loskoppelen van de aarde om brom door aardlussen te voorkomen. (gekund lift schakelaar)

Toegevoegd na 14 minuten:
(ground lift schakelaar)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is begrijp, het is dus puur om een signaal te verzwakken of versterken naar mic niveau en niet om de geluidskwaliteit te verbeteren? Dat is namelijk wat een heleboel anderen zeggen. Als je bijv. van je gitaar naar je effectpedaal, naar een mengpaneel, naar een interface naar je pc gaat, is de geluidskwaliteit minder. Dit zou een DI box voorkomen. Dit klopt dus niet?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een DI verbetert het geluid niet, maar hij zorgt voor een goede aanpassing van het signaal zodat het geluid niet vervormt door oversturing of door misaanpassing.
Ook kan het brom opheffen van aardlussen.

Andere antwoorden (1)

Wij hebben DI's in ons (klein) theatertje en wij gebruiken deze om gitaren, keyboards etc te versterken. De DI is gekoppeld aan een Stageblok die vervolgens naar onze draaitafel gaat. Precieze details weet ik niet, aangezien ik alleen specifiek de DI moet kennen. Ik kan je niet echt iets vertellen over waar je op moet letten, maar als het een 'ghost-functie' heeft, is dat handig. Hierdoor hoeven er geen batterijen in, maar waar hij dan zijn stroom uit haalt, snap ik tot de da van vandaag ook niet. Hoop dat het een beetje helpt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Draaitafel -> equalizer enzo. Sorry :-p
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
meestal verzwakt de DI juist, microfoon ingang verwacht 10 mV, mij niveau is 200 mV.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mij niveau = lijnniveau. Sorry, t9 op mobiel.