Hoeveel dB is de muziek op de plaats waar de DJ staat?

Gemiddeld genomen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
5.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen idee.
Maar als ie slim is staat hij achter de PA.
Dus valt het nog wel mee. (Verder hebben ze bijna altijd een hoofdtelefoon op (natuurlijk ook omdat het "cool" is.) dus denk dat ze er wel voor zorgen dat geluid dat niet overstemd.

Het beste antwoord

Kort gezegd: gemiddeld 106 dB(A)
Hangt wel erg van de plaats/evenement af waar een DJ aan het draaien is. Een danscafé heeft over het algemeen een lager volume op de dansvloer (+/- 96 - 108 dB(A)) dan een discotheek (+/- 99 - 116 dB(A)) of een festival/houseparty (+/- 95 - 120 dB(A)).
Een DJ zal nagenoeg altijd de monitorfunctie op de mengtafel willen gebruiken, omdat het met mixen op alleen het zaalgeluid, het erg moeilijk is om de timing goed te krijgen. Het zaalgeluid staat naar het publiek gericht waardoor de DJ achter de speakers staat en hierdoor moet het geluid eerst door een zaal heen en zal het via de wanden en het publiek terug reflecteren naar de DJ. Het geluid wat de DJ dan terug hoort is dus enigszins vertraagd, waardoor een DJ vaak te laat zal zijn met het instarten van een volgend nummer.
Om dus goed te kunnen horen wat er afgespeeld wordt zal een (DJ)monitor dus altijd iets harder moeten staan dan de reflecties die van het zaalgeluid terugkomen uit de zaal. In de meeste discotheken komt er toch al snel 100 dB(A) of meer terug naar de DJ en zal de monitor (of monitoren) dus harder worden gezet om goed te kunnen horen wat er afgespeeld wordt.

Er zijn uiteraard ook verschillen tussen de DJ's onderling. Er zijn DJ's die zuinig met hun gehoor omgaan en de monitoren zo zacht als mogelijk zetten, en er zijn ook DJ's die geen enkel idee hebben dat een volumeknop eigenlijk altijd meer kan dan uit of volledig open.
Ben zelfs al DJ's tegen gekomen die met oordoppen in staan te draaien, maar dan het volume van de monitoren en hun hoofdtelefoon helemaal open draaien "anders horen ze niets"...
Tiesto maakt het helemaal bont en is inmiddels aardig doof door de 2 mini arrays die die links en rechts van hem wil hebben liggen/staan. Het geluidsnivo is daartussen MET oordoppen niet eens te harden... ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat hangt van diverse dingen af..
Sommige dj's draaien achter de PA met hoofdtelefoon, dan zit het rond 100 tot 120 db. Ik ken ook heel veel dj's die draaien met monitor, soms links en rechts en ook regelmatig met extra sub.. Dan kan het gemakkelijk boven de 120 Db zijn.
Ik werk heel vaak naast het podium of vlak naast de DJ(ben lichtman) en heb dan zelfs met oordoppen in last van m'n gehoor.

Maar het is in het algemeen moeilijk te zeggen, de ene DJ draait heel netjes binnen de DB normen en andere zijn al lichtelijk doof en moeteb het van gevoel hebben en gaan dus hard.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
120 dB?
= Straalmotor op 100 meter afstand.
> 120 dB = gehoorschade! (Ook bij kort blootstelling)
134 dB = Pijngrens. Begin wel te snappen waarom hun muziek zo klink. (Ze horen bijna niks :P)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gemiddeld nivo op podium onder de 100 db met belachelijke dj's tussen hun monitors 112 max 114
Ik heb het een keer op m'n schoolfeest gemeten er was daar ook een dj ik stond er dichtbij en het was ongeveer 100 decibel