hoe kan je een melodie schrijven?

ik heb een liedje geschreven en ik wil graag zelf een vette beat eronder zetten en schrijven maar hoe moet dat ???

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek

Antwoorden (2)

Melodie:
Een reeks muzieknoten dat een duidelijk identificeerbaar motiefje/thema oplevert. Dit kan op meerdere manieren ontstaan. De ervaren componist kan vrij letterlijk op papier de juiste noten verzinnen, voor ieder instrument (ook als de componist die instrumenten niet kan bespelen). Je hebt ook de instrumentalistische componisten die echt hun instrument nodig hebben om een melodie op te verzinnen. Niet zelden ontstaat er in zo'n melodie vanzelf een soort jargon dat met dat instrument te maken heeft. Een gitarist bijvoorbeeld zal vooral gitaarcomposities schrijven, een harpist zal vooral diatonische composities schrijven, een pianist vooral polyfone muziek, en een fluitist vooral solistische muziek.

Beat:
Een met (tegenwoordig) vooral veel specifieke sound design-technieken gemaakt ritme. Dergelijke technieken omvatten o.a.: equalizing, compressie, overdrive/distortion, cabinet simulatie, modulatie-effecten, sample retrigger, bitdepth/frequency reduction.

Met moderne productie-tools kun je zowel een melodie als een beat maken. Wat de beste is zal voor iedereen anders zijn, de een zegt dit, de ander zegt dat. De ene advertentie huurt artiest x (en dan zal 't daarom wel goed zijn, toch?), de andere advertentie huurt artiest y (oh, maar dan zal dat toch ook wel goed zijn, toch?), en weer een andere advertentie huurt artiest z (is dat dan ook goed?). Ofwel, een advies anders dan "probeer ze allemaal en kies wat 't meest prettig voelt" bestaat niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ik zou aanraden, en wat ik ook altijd doe, is eerst een liedje schrijven (ik op gitaar), dan de akkoorden opnemen, heel simpel en snel. Je doet je ogen dicht en gaat een beetje met de muziek mee neuriën. Als je denkt, he dit is vet, neem je dat ook op. Dan vergeet je het niet. Als je een paar dingen hebt, luister je alles terug. Dan neem je op en neurie je wat, met automatisch erin wat je net hebt opgenomen. Doe dit tot je denk, dit is vet, zo wil ik het hebben.

Zo doe ik het, en het heeft altijd nog geholpen.

Trouwens, het opnemen kan professioneel maar natuurlijk ook gewoon met een mobieltje of ehm.. mp4 speler, verzien iets creatiefs!

Succes!
Bronnen: