Waar dient het 'oortje' voor bij de artiesten?

Hoor je dan de muziek of je stem? of beide?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
19.8K

Het beste antwoord

Het oortje is een zogenaamde in ear monitor. Wat je voorheen dan voor je had staan (grote monitoren) staan nu om een klein speakertje in je oor. Afhankelijk wat de zanger(es) handig vindt staan hier, naast zijn/haar zang, ook wat geluid op van de muzikanten (piano, gitaar, bas, drums). Zo heeft de zanger(es) een duidelijk beeld van zijn/haar eigen geluid met de rest vand e band.

Toegevoegd na 3 minuten:
Daarnaast heb je nog de zogenaamde gehoorbeschermers... Je ziet tegenwoordig veel musici met die 'dopjes' musiceren... Ze filteren het geluid en zorgen dus voor een juist geluidsvolume. Vele musici hebben zich helaas te dicht bij de geluidsboxen begeven en hebben daardoor nu een geluidsbeschadiging. Dat moet voor een musicus zo'n beetje de ergste straf zijn die er is: doofheid. (Kaz Lux van Brainbox treedt tegenwoordig weer op, maar moet zich omringen met monitoren om zo het geluid zelf goed te horen. Hij is geluidsdoof geworden...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Zo horen ze de muziek beter. Het is dus echt voor de muziek mijns wetens.
Als je zingt in een microfoon is je stemgeluid erg hard, een oortje met direct muziek in je oor houdt je in de maat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wrom dat minnetje?
jc54
14 jaar geleden
Ik vind je antwoord ook geen minnetje, misschien omdat je houd met deetee geschreven hebt. Ik er voor en je er achter is altijd alleen stam, dus zonder extra t. Maar da's dan ook het enige.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is inderdaad voor de muziek, ik snap het - teken ook niet.
het is in elk geval een monitor je hoort in elk geval je eigen stem terug en de muziek waarschijnlijk ook maar dat is meer wat de microfoon opvangt naast je stem
maar in principe dus alleen de stem

een presentator is natuurlijk anders maar welllicht is dat een combinatie regie en monitor
14 jaar geleden
Zo kunnen ze de muziek beter horen + dan hebben ze ook geen last van het geschreeuw van hun fans
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ van mij
Ik ben geen muzikant, dus weet het niet uit eigen ervaring. Maar wat ik van anderen begrijp, is dat ze zichzelf soms niet boven de muziek uit horen. En als je jezelf niet kan horen zingen, is het moeilijk te weten of je niet vals zingt.
Dus volgens mij is het alleen voor de eigen stem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In-Ear Monitors, zo heten de speciale oortjes die
muzikanten op het podium gebruiken. “Ze beschermen
de artiest niet alleen tegen geluidsoverlast
maar zorgen er ook voor dat hij of zij een optimale
klankweergave heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om het geluid zo te horen dat zij er makkelijk overheen kunnen zingen, daarbij is het een gehoorbescherming. Je ziet nu de drumers ook achter een scherm zitten, dit is ook allemaal voor gehoorbescherming. Het is wel heel apart om mee te zingen, want al het geluid komt naar jouw idee van achteren, Je ziet ook dat als iemand iets zegt ze eerst naar achteren kijken om te zien of daar iemand staat.