Wat is de "achtergrond" van liedjes die in zijn geheel met de akkoorden E A & B te spelen zijn?

is hier een aparte uitleg voor qua muziektheorie? G, C, D komt ik ook veel tegen en komt op hetzelfde neer.

zonet wilde ik proberen een liedje uit te zoeken, en kwam weer uit op E, A en B. terwijl ik met de meeste popliedjes de grootse moeite heb de juiste akkoorden te vinden is er dus een apart rijtje liedjes die zo uitgezocht zijn omdat ze slechts 3 akkoorden bevatten.

vaak zijn dit nummers die MI melodisch heel sterk zijn zoals: the star spangeld banner, amazing grace, wilhelmus etc

vaak hymnes of wat er op lijkt dus.

is er een bepaalde logica in de toonopbouw die juist in dit soort liedjes naar voren komt?

mijn theoretische kennis is vrij mager dus vandaar de vraag .

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek

Het beste antwoord

Blues, rock and roll etc. bestaan voor 95% uit eze volgorde van akkoorden. A-D-E is er ook zo een. F-Bb-C en ga zo maar door.
Als het wat romatischer moet klinker dan krijg je vaak deze variatie A-F#m-D-E (Earth Angel uit Back to the future)
Johnny B.Good uit dezelfde film staat dan weer in B-E-Fis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Volgens mij komt dit doordat een bepaald muziekstuk bepaalde zogeheten ''trappen'' heeft. Deze trappen zijn drieklanken. Deze trappen kun je vormen uit de toonsoort van een nummer. Neem bijvoorbeeld de toonsoort van C. De eerste trap is C (majeur). De 4de trap is F ( majeur). De 5de trap is G (majeur).

Vooral bij de door jou genoemde genre worden vaak de eerste, 4de en 5de trap gebruikt. De 5de trap is namelijk ook nog zeer bijzonder aangezien dit het enige majeur akkoord is met een septiem in een hele toonladder...

Als je nu kijkt naar jou E A B akkoorden kun je zien dat dit ook de eerste, 4de en 5de trap zijn.

Ik hoop dat je iets hebt aan het antwoord!