Waarom worden winnende songfestival liedjes na enkele weken niet meer op de radio afgespeeld of op de tv getoond?

Zoals we allemaal weten, een lied wordt een hit.. misschien een nummer-1, na enkele weken zakt het nummer steeds verder de lijst in en wordt af en toe gespeeld op de radio.

Maar het valt me op dat oude Songfestival nummers (winnende nummers uiteraard) vandaag de dag nooit afgespeeld worden.
Ligt het aan het feit dat de artiesten achter deze nummers meestal 'eendagsvliegen' zijn?
En dat radiostations liever hun tijd besteden aan bekendere en grote artiesten?

Twee voorbeelden zijn de winnende liedjes van 1984 en 1985.
Diggi-loo diggy-ley van de Herreys `84 en La det swinge van de Bobbysocks `85.
Toen deze liedjes toentertijd wonnen werden ze enkele weken afgespeeld op de radio omdat ze natuurlijk de 'grote' winnaars waren en kwamen redelijk hoog in de lijsten, maar vandaag de dag hoor je beide nummers niet meer op de radio.

De 'Herreys' en 'Bobbysocks' waren duidelijk artiesten die hun succes te danken hadden aan hun winnende lied maar later dat succes niet opnieuw konden behalen en uiteindelijk de stekker er uit trokken.
Dus eigenlijk een genoemde 'eendagsvlieg'.

Waterloo van 'Abba' laat de radiostations wel horen, is dit omdat 'Abba' meer succes en bekendheid heeft?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek

Antwoorden (1)

Het komt doordat de insteek van het Eurovisie Songfestival gewijzigd is. Vroeger moest elk land in de eigen taal zingen, en werden er gerenommeerde artiesten voor geselecteerd. Elk land nam z'n eigen dirigent mee en het was een prachtige happening.
Nu worden er talentenshows voor gehouden en voornamelijk Engelse liedjes uitgevoerd. Onbekende, meestal nieuwe, zangers en zangeressen hopen daarmee de wereld te veroveren. Maar dat lukt niet als je niet al bekend was. En wat betreft Nederland, al helemaal niet als het meer een ordinaire smartlap is.
Abba was al een bekende groep in Zweden. Zij scoorden nog vele hits. Ik zou de namen niet meer weten van de meisjes met de accordeon en de indianentooi die een mislukte voorronde mochten bezoeken. Als een lied een echte hit is, dan komt het vanzelf op de hitparade en hoort iedereen het wel eens. Maar dan moet het wel kwaliteit hebben, en daar ontbreekt het de laatste jaren helaas aan.
Amadea