http://www.onlinegitaarstemmen.nl/
Ik voeg zo nog een bestand toe waarop ook zonder hulpmiddelen stemmen is uitgelegd als dat kan

Toegevoegd na 7 minuten:
hieronder heb ik een blaadje toegevoegd waarop precies staat hoe je het met de hand kunt stemmen. Mocht het niet leesbaar zijn dan wil ik het wel sturen aan de liefhebbers...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Met je oren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kun je via de link op het gehoor doen;
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je een ander instrument in huis hebt: met een piano, of blokfluit bijvoorbeeld. Omstebeurt de E, A, D, G, B, en E spelen en de snaar daarop afstemmen.
Heb je geen ander instrument, dan kan het met een stemvork. Die geeft de A, dus dan begin je met de tweede snaar.
Of je gebruikt http://www.musicana.nl/gitaarstemmen.html
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
geven alle stemvorken de A?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
excuus voor de min. ik wilde op reacties klikken maar mijn duim is te dik voor het scherm van mijn telefoon. ik compenseer het bij ander antwoord van je.
mocht je een pc met boxen in de buurt hebben

http://www.gieson.com/Library/projects/utilities/tuner/

anders kan het al meespelend met muziek

het intro van nothing else matters begint met de tonen: E (laag) - G - B - E (hoog) - B - G

je kunt de A en de D daarna stemmen op de andere snaren

een derde optie is een stem vork die de A aangeeft hierna hun je de andere snaren op de zuivere a stemmen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met de kiestoon van de huistelefoon
A snaar 5de fret flasionet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je alleen de gitaar tot je beschikking hebt en geen ander instrument, kun je deze zo stemmen. Je hebt hier wel een goed gehoor voor nodig:

Laten we de snaren van laag naar hoog nummeren:

1. e
2. a
3. d
4. g
5. b
6. e.

Dan stemmen we de snaren ook van laag naar hoog (het kan natuurlijk ook andersom):

Als je je vinger op de laagste e-snaar (1) op de vijfde fret zet, krijg je een a. Deze is gelijk aan de volgende snaar, de a-snaar (2). Stem deze op elkaar af door aan de knop van de a-snaar te draaien. Als de e-snaar en de a-snaar aan elkaar gelijk zijn, ga je door met de volgende snaar, de d-snaar (3). Die stem je door je vinger op de a-snaar op de vijfde fret te zetten. Stem zo de d-snaar af op de a-snaar. Vervolgens stem je de volgende snaar, de g-snaar (4) af op de d-snaar op dezelfde manier. Bij de b-snaar (5) werkt het iets anders, want daar moet je je vinger op de vierde fret zetten ipv op de vijfde. De hoogste e-snaar (6) stem je weer net als de andere snaren. Vervolgens, voor de fine-tuning, speel je een aantal akkoorden, en draait hier en daar nog wat bij.

Nu is de gitaar "op zichzelf" gestemd (dus niet op andere instrumenten). Als je een stemvork hebt, kun je beginnen met het stemmen van de a-snaar op de a van de stemvork. Dan is de gitaar ook in absolute zin goed gestemd.