Wat kost het als ik songteksten en you tube filmpjes op mijn website plaats?

Ik wil een website bouwen met songteksten en you tube video's met 1 onderwerp. Op de songteksten berusten rechten dus als ik ze publiceer zou ik er voor moeten betalen, ook op de muziek bij de filmpjes berusten rechten. Op de site van de Buma lees ik eigenlijk niets hoe het met songteksten zit, alleen over bladmuziek kom ik een hoofdstuk tegen.
Het wordt geen commerciële site, er komt geen reclame op en ook op een andere manier worden er geen inkomsten door gegenereerd.

Weet iemand wat ik kwijt zou zijn aan de Buma als ik circa 500 songteksten met embedded you tube filmpje online heb?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek

Antwoorden (1)

Zo simpel is het niet. De auteursrechten op die songteksten liggen waarschijnlijk bij verschillende auteurs. Je moet per auteur per tekst toestemming hebben. Dit kun je wellicht bij de Buma regelen, maar dat weet ik niet.

Het is ook niet zo dat je per se toestemming moet krijgen als je aanbiedt hiervoor te betalen. Er is een aantal artiesten dat helemaal niet wil dat door hen geschreven songteksten on-line komen te staan.

Het is dus op het eerste gezicht niet mogelijk een prijsopgave te maken voor 500 willekeurige songteksten.

Ik vraag me ook af waarom je dit wilt doen als je er geen geld mee gaat verdienen.