Ik wil graag piano gaan spelen. Wat kan ik het beste aanschaffen? (zie uitleg)

Ik wil graag piano leren spelen. Thuis kan ik alleen geen echte piano kwijt. Dus ik dacht meteen aan een keyboard. Ik wil alleen niet teveel geld uitgeven omdat ik het voor het eerst doe en het misschien wel niet leuk vind of misschien ben ik er wel helemaal niet zo goed in. Ik ben naar een een aantal muziekwinkels gegaan en de 1 adviseerde een MIDI keyboard van Roland omdat ik die dan kon aansluiten op m'n Mac. En de andere muziekwinkel adviseerde de P95 van Yamaha.

Ik weet dus niet zo goed wat voor soort, welk model etc. ik nu het best kan kopen. Ik hoop dat iemand mij hier wat advies over kan geven.

Alvast heel erg bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
5.3K

Het beste antwoord

Allereerst: wil je piano leren spelen, of keyboard? Je zou zeggen dat ze gelijk zijn, maar er zit best verschil tussen. Het is niet zo dat een keyboard zomaar ineens een alternatief is voor een piano, net zomin als een fluit een alternatief is voor een trompet.

Muzikaal bezien is pianospelen gewoon een flink stapje hoger dan keyboardspelen. Een piano heeft zwaardere toetsen, en wel 88 stuks. Een keyboard heeft - in de regel - lichte toetsen, en meestal maar 61 stuks. Wat is nu het voordeel van meer en zwaardere toetsen? Allereerst train je bij pianoles je vingers en je hand met zwaardere toetsen, dus die worden gewoon gespierder. Ik heb 't meegemaakt, vroeger, dat ik iemand op een aanslaggevoelig keyboard liet spelen terwijl de persoon alleen maar niet-aanslaggevoelige orgels had bespeeld. Het werd een fiasco.. de persoon kon niet met kracht spelen, omdat de persoon nooit met kracht heeft *hoeven* spelen. Kortom, als je je vingers en hand goed wilt trainen -> piano, niet keyboard.
De 88 toetsen van een piano bieden vanzelfsprekend lagere en hogere noten dan je uit een keyboard kunt halen. Dit is muzikaal prettiger, en sommige pianostukken hebben dat bereik ook echt nodig. Niet de beginnersoefeningen trouwens, de eerste paar jaar is het bereik van een keyboard genoeg.

Hiermee - als het je keuze is om echt piano te spelen - zou ik een regulier keyboard dus ontraden. Dit houdt echter niet in dat je slechts de keuze hebt uit echte piano's. Want dat je een grote piano niet kunt plaatsen in je interieur is begrijpelijk. Hiervoor zijn dus digitale piano's uitgevonden. Deze hebben gewoon 88 zware toetsen, met als bijkomend voordeel dat je er een hoofdtelefoon op aan kunt sluiten (niet gek als je met meerdere mensen in een huis woont). Middels MIDI kun je ze op elk ander MIDI-device aansluiten, zoals een computer, maar ook op een keyboard/synthesizer/module.

Ik zou dus een goed digitaal piano adviseren. De Yamaha Clavinova's zijn over het algemeen goed en zien er niet onaardig uit. Moet je deze bij een winkel halen? Kan, maar vergeet vooral Marktplaats niet - daar vind je ze in jouw prijsklasse. Een p95 klinkt ook niet verkeerd, maar de toetsen kan ik niet beoordelen - zijn het lichte toetsen of zware?

Een regulier keyboard (van welk merk dan ook) moet ik je écht ontraden als je degelijke pianoles wilt, en het instrument écht serieus neemt. Wat je ook neemt: zorg dat het 88 toetsen heeft, en zorg dat het *voelt* als een piano. Een keyboard is géén piano!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.

Andere antwoorden (2)

Ik zou me een tweedehands keyboard of el.Piano aanschaffen.

Van el.Piano's is Kawai is een heel goede koop.

Maar wanneer u twijfelt over het geluid of kwaliteit ,geef dan je voorkeur even in ,in Youtube:
Bijvoorbeerd:

http://www.youtube.com/watch?v=ae5zij34BTo&feature=related
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb zelf een electrische piano gekocht (Entrada) om het pianospelen weer op te pakken. Perfect om mee te starten, relatief goedkoop én met koptelefoon.