Subwoofer op HiFi-Systeem aansluiten?

Hallo. Ik ben net nieuw hier op dit forum, en de reden dat ik hier ben gekomen is omdat ik een dringende vraag heb.

Het is nu net vakantie, en ik heb al een tijdje het HiFi-Systeem Philips MCI8080/12 [http://www.philips.nl/c/audioproducten/streamium-mci8080_12/prd/nl/]. Ik ben erg tevreden over de werking, want hij werkt prima, en geeft een erg mooi geluid.
Maar aangezien ik een typische tiener ben, luister ik dus vaak muziek hard. Bij de muziek die ik daarbij afspeel zit er vaak veel bass, en bij een vriend van mij ben ik helemaal verliefd geworden op de subwoofer. Die wil ik dus ook gaan kopen.

Maar enig verstand heb ik hier niet van. Zou ik überhaupt een subwoofer op mijn systeem aan kunnen sluiten?, en zo ja, hoe dan?.

Ik weet al wel dat ik sowieso een versterker nodig heb voor de subwoofer, tenzij het een actieve subwoofer is.

De uitgangen van het Systeem zijn 2x 50 Watt.

Hopelijk is dit genoeg informatie, en wordt ik snel geholpen :)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
3.9K

Antwoorden (2)

Audioaansluitingen: Analoge audio-ingang (L/R)
USB: USB-poort
Video-uitgang - analoog: Composiet CVBS (gele cinch)
Video-uitgang - digitaal: HDMI
Aansluiting: DCK3060 dock voor iPod/iPhone
Dit zijn alle aansluitingen die op uw toestel zijn. Er is dus geen enkele uitgang voor luidsprekers, die worden draadloos aangestuurd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het systeem zoals jij hebt is niet ontworpen om met een lossen subwoofer te gebruiken.

Je kunt wel een subwoofer aansluiten via de luidsprekeruitgangen, maar dan moet je een subwoofer nemen met 'high input'. Probleem daarbij is dat je het signaal niet kunt 'splitsen.

Het geluidssignaal loopt grofweg van 20 tot 20.000Hz. De subwoofer moet alleen de tonen van 20 tot 80 Hertz weergeven, waarna de luidsprekers het vanaf 80 Hz moeten overnemen. Een sub is niet gemaakt voor tonen boven 120Hz en gewone luidsprekers eigenlijk niet voor tonen lager dan 80Hz (1Hz= 1 beweging van de luidsprekerconus)

Wat moet gebeuren is dat het signaal dus gesplitst wordt bij 80, 100 of 120 Hz. De lage tonen gaan dan naar de sub en boven de 'kantelfrequentie' gaan ze naar de luidsprekers. Op de meeste Home cinema sets kun je dat eenvoudig instellen, maar op de jouwe niet. Wel kun je een extern 'high pass/low pass' filter kopen om het signaal te splitsen, maar dat kan een dure grap worden.

Het signaal niet splitsen betekent dat de sub de volledige 20-20.000 hertz te verwerken krijgt en dat geeft een zwabberige bass, niet doen dus.

M.a.w. ik zou genieten van de set zoals deze ontworpen is, zonder sub. Mocht je het goed kunnen verkopen, dan kun je overwegen om iets aan te schaffen waarop wel een sub past.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hallo Paulus Heel erg bedankt voor je antwoord!
Je maakt het allemaal erg duidelijk. Nu ben ik een beetje op internet gaan zoeken naar die "High pass/low pass' filter maar ik kom allemaal apparaten tegen van rond de 20 euro ?. Dit is in mijn ogen geen duur grapje, kijkend naar de prijs van mijn HiFi-Systeem. Nu is het zo dat mijn laptop, die draadloos , maar ook via draad verbinding kan maken naar mijn Hifi. Het liedje wat ik op heb staan kan ik tegelijkertijd op mijn laptop en op mijn hifi-systeem laten afspelen. Zou ik dus die subwoofer rechtstreeks aan mijn laptop ( wel met versterker natuurlijk ) kunnen zetten, zodat ik alsnog die subwoofer heb?. Of is hier geen optie voor ps. Zou je alsjeblieft een voorbeeld van zo'n "High-Low pass filter" kunnen geven, en misschien duidelijk zou kunnen beschrijven hoe ik deze aan zou moeten sluiten. Ik wil dit allemaal namelijk binnen een week proberen te regelen. Alvast heel erg bedankt, zoals ik al had gezegt!
je hebt me enorm geholpen
paulus811
11 jaar geleden
Hi KoningBartt Een sub aan je laptop aansluiten is wel een hele curieuze combinate. Om muziek te luisteren, moet je dan ook altijd je laptop aan hebben staan. En je laptop geeft dan verder geen geluid meer, want zodra je de plug in de audio out (oortelefoon) drukt, worden de laptop speakers stil. En door het tijdsverschil tussen weergave op de laptop en de Philips krijg je een heel vreemd geluidsbeeld. Ik zeg niet dat het niet werkt, maar ik zou het niet doen. Wat ik me later bedacht is dat de meeste subwoofers een eigen ingebouwd filter hebben. Dus als je een sub hebt met high input (voor aansluiting op de speakeruitgangen) en filter, gaat het werken. De 2 speakers zijn dan niet gefilterd en geven dus het gehele toonbereik weer, maar dat zou toch best goed kunnen klinken. Onder de 80 Hz doen kleine speakers sowieso niet zo heel erg veel meer. Mocht je een sub willen aanschaffen, vraag dan of je m eerst mag proberen. Goede subs zijn van de merken Rel of MJ Acoustics. Vooral Rel heeft een groot assortiment topsubwoofers en is ook goed gebruikt op marktplaats te koop. Over het algemeen geldt; hoe kleiner de sub hoe strakker het geluid. Hoe groter, des te dieper de bas.3 succes! Zelf heb ik een MJ Acoustics Reference 200 en dat is echt een topper.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hallo Paulus. Dus als ik het goed begrijp is het aansluiten van de subwoofer aan mijn laptop geen goed idee, maar als ik een "actieve" subwoofer ( met filter ingebouwd ) en een high input ingang heb zou ik hem op mijn philips aan kunnen sluiten?. Dan zou het , zoals ik uit het verhaal haal, moeten kunnen als ik gewoon alleen die actieve subwoofer koop, zonder enige versterker of filter ?. Ik ben ook weer even op het internet gaan zoeken, en ben bij deze subwoofer uitgekomen http://www.youtube.com/watch?v=imc2zDzuzeo ikzelf zat te denken aan de middelste, Dayton Audio SUB-1000 10" 100 Watt Powered Subwoofer. Echter, zoals in het filmpje te zien is, zijn er 8 "speaker cable" aansluitingen. Mijn Hifi-systeem hebben er echter maar 4. Als ik het filmpje goed begrijp, moet ik dus de "input" kabels vanuit de hifi systeem doen, en dan de output kabels naar de boxen die al bij het hifi-systeem zaten ( hebben beide 2 kabelaansluitingen ) Indien ik hiermee gelijk heb, wil ik je echt heel erg bedanken voor je hulp!
paulus811
11 jaar geleden
Hi KoningBartt (hoe verzin je t ;-). Ik heb de subwoofer goed bekeken en dit zou inderdaad DE oplossing voor jou kunnen zijn. De twee speakers van de Philips sluit je aan op de linker (in het filmpje) 'speaker out' aansluitingen. In de 'speaker in' komen de kabels vanuit de Philips. Ik had dit nog niet eerder gezien, maar is een uitstekende oplossing omdat het filter voor zowel laag als hoog in de sub zit ingebouwd. Alleen heb ik in Nederland geen winkel kunnen vinden die deze sub aanbiedt, dus dat kan nog wel eens een zoekactie worden. Op Ebay staat er overigens wel een, maar dan wordt het lastig ruilen als het effect toch niet zo goed is als je verwacht. Je zou ook eens met Stassen in Venlo kunnen bellen en precies doorgeven wat je wilt en wat je budget is. Ze hebben een enorme kennis en keuze in subwoofers. Ze bezorgen ook gewoon thuis.