Ik maak een 5 snarige elektrische viool, ik weet dat de toets breder moet zijn, maar geld dit ook voor de brug? (is er genoeg ruimte op een normale?)

Toegevoegd na 35 seconden:
En past een 5 snaren brug op een normale pickup?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek

Antwoorden (1)

Volgens mij is de brug net zo breed als het breedste deel van de toets, toch? En voor zover ik weet, heeft de kam (brug) een minimale inham voor elke snaar, zodat de snaar blijft zitten. Anders zouden ze zeker met het stemmen zo losschieten. Mij lijkt dus dat de brug ook breder moet zijn. En zou de afstand tussen de snaren niet ook de klank beïnvloeden?

Ik neem eigenlijk aan dat als je zelf een viool wilt bouwen (of: ombouwen?) dat je dan al veel meer kennis van zaken hebt dan de gemiddelde GV'er. Ik weet ook niet hoeveel ervaring je hebt met dit soort projecten, maar ik raad je absoluut aan om contact op te nemen met een vioolbouwer voor advies. Dat zijn de echte professionals, en die kunnen je precies vertellen waar je op moet letten en hoe de vorm en breedte de diverse onderdelen ook de klank beïnvloedt. Dus als je dat nog niet gedaan hebt, zou ik dat echt doen. Kan je project alleen maar ten goede komen. Bovendien is een bezoek aan de werkplaats van een vioolbouwer nog een leuk uitstapje ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor het snelle antwoord, maar bij het element, krijg ik ook een kam (on gesneden) en op internet staan de afstanden voor tussen de snaren, het enige probleem is dat ik niet weet of de kam ook breder moet. Ik zal inderdaad de vioolbouwer raadplegen.