Wat is nou precies het verschil tussen een Piano en een Keyboard?

Toegevoegd na 17 minuten:
En de hoeveelheid toetsen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
6.3K

Het beste antwoord

Ik wil even vanuit een andere invalshoek antwoorden.
Je kunt het namelijk ook hebben over het verschil tussen een digitale piano en een keyboard.

Een digitale piano probeert zo dicht mogelijk een piano na te bootsen door (half) gewogen toetsen waardoor je echt moet 'slaan', een keyboard is qua aanslag meer te vergelijken met een elektronisch orgel.

Een digitale piano heeft pedalen, een keyboard niet. (Om bv een toon vast te houden bij het overpakken naar een ander akkoord).

Een volledig toetsenbord van een piano telt 88 toetsen en van een keyboard over het algemeen 61.

Een keyboard heeft ook meer ingeprogrammeerde geluidjes zoals bv een saxofoon of een fluit. Ze hebben vaak ook een pianoklank erin maar die is niet te vergelijken met de klank van een digitale piano. (tenzij je een van de duurste modellen hebt).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is wel wat ik bedoelde en wilde weten. Misschien heb ik de vraag niet zo goed gesteld. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien was er een kenner voor nodig om je vraag te begrijpen... ;-)

Andere antwoorden (4)

Een piano is een instrument met toetsen die via hamertjes snaren aanslaan.

'Keyboard' is de Engelse naam van zo'n toetsenbord, maar wordt in Nederland vaak gebruikt voor de elektrische variant: wel toetsen, geen hamertjes of snaren. Een andere naam hiervoor is 'synthesiser'.

Toegevoegd na 2 minuten:
Oh, en voordat je verder vraagt naar het verschil tussen een keyboard en een synthesiser (want dat is er wel, hoeveel ze ook op elkaar lijken): Zie bron.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan me helemaal vergissen, hoor, maar een keyboard is een toetsenbord aangesloten op een computer, en een piano is een instrument, dat zijn eigen geluid voortbrengt door de toetsen via hamertjes op de aanwezige snaren aan te slaan. Met een keyboard kan je dus heel andere geluiden 'toetsen' dan alleen een piano - je kunt er ook clavercimbel of orgel op spelen, en volgens mij ook nog allerlei andere instrumenten, omdat het geluid gemaakt wordt door de computer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een piano produceert geluid door middel van echte snaren en....., d'r zit meer hout aan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een van de grootste vershillen is dat een keyboard in de regel ongewogen plastic toetsen heeft, en een piano gewogen toetsen.

Een paar kenmerken van de piano:
- Gewogen aanslaggevoellige toetsen
- Accoustisch snaarinstrument, moet dus gestemd worden
- Mooi vol geluid (persoonlijnlijke mening & instrument kwaliteit)
- Naar mijn mening tijdloos.

Kenmerken van een keyboard:
- Ongewogen (in de regel) aanslaggevoeliige toetsen
- Electronisch gegenereerd geluiden
- Meerdere 'geluiden' + vaak een legio aan drumritmes en begeleidingpartijen om jezelf of andere mee te begeleiden.
- Erg veelzijdig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heet jij Cas? http://www.keyboardforum.nl/index.php?PHPSESSID=ad362c92e2cea72530aca69e3415faea&topic=6312.msg36973#msg36973