De chanter is de pijp waar de melodie op gespeeld wordt, de andere pijpen zijn drones en geven een vaste toon af.

Toegevoegd na 2 minuten:
In het Nederlandse benaming is "speelpijp", de drones worden "bourdons" genoemd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een chanter (of skanter) is het gedeelte (een fluit met rieten) waar de doedelzakspeler de melodie op speelt.
Uit de lange pijpen komt maar één toon en uit de chanter kan je meer tonen halen.