Hoe verdelen muziekbands hun verdiende geld?

Krijgt een leadzanger in de regel meer betaald dan bijvoorbeeld een drummer? En is het inkomen gewoon salaris of puur afhankelijk van het aantal optredens?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
6.3K

Antwoorden (3)

Dat is heel verschillend. Als je echt van bands uitgaat die in kroegen en op podia spelen op avonden door de weeks, krijgen zij bijvoorbeeld 400 euro en mogen zij het gewoon verdelen hoe zij willen. Meestal is dat gewoon ieder een gelijk bedrag. Dus een zanger krijgt niet in de regel meer betaald dan een drummer bijvoorbeeld.

Als er interviews plaatsvinden met bijvoorbeeld alleen de zanger, krijgt de zanger daar geld voor (als hij dat al krijgt) en is hij niet verplicht het te verdelen. Het mag natuurlijk wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal mee eens! De mensen zien de leadzanger als belangrijkste terwijl iedereen in een band gelijkwaardig zijn. Meestal wordt de salaris wel verdeelt. Het kan ook zijn dat grote (solo)artiesten kleine bands inhuren voor hun optreden. Volgens mij krijgen de bandleden dan iets minder.
Er vanuitgaande dat ze getekend zijn bij een label dan is het afhankelijk van de afgesproken beloning in het contract.

Beginnende bands krijgen een hongerloontje omdat het label investeert en meestal krijgt de leadsinger wel meer omdat hij het gezicht van de band is en dus ook meer druk op zich heeft.

In een later stadium (na bijv. meerdere nummer 1hits) krijgen ze meer inspraak in de gang van zaken en dus ook in de beloning.

Saludos,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat vooral van belang is bij het verdelen van de inkomsten zijn de royalty's (geld verdiend door het auteursrecht). Degene die de nummers schrijft, krijgt de inkomsten daarvan. Als dus slechts 1 lid van een band voor succesvolle composities zorgt, kan hij aanmerkelijk meer verdienen dan de rest. Dat kan voor scheve gezichten en een slechte sfeer binnen een band zorgen. Een groep als Queen, waarvoor Freddy Mercury het meeste materiaal aanleverde, heeft dat destijds opgelost door alle leden mee te laten delen in de royalty's (de nummers kwamen op naam van de band te staan in plaats van op naam van Mercury). Bij De Dijk stort componist (en zanger) Huub van der Lubbe een deel van zijn verdiende geld in een pot waaruit de andere leden een evenredig bedrag ontvangen.