Hoe kan ik op mijn akoestische gitaar het beste een B akkoord spelen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
3.8K

Het beste antwoord

Ikzelf werk met het CAGED systeem. Dit is een makkelijke manier om zelf akkoorden te 'verzinnen'.

Voor het B akkoord pak ik een barré op de 2e fret, met een a vorm. Dat wil dus zeggen de D,G en B snaren druk ik in met mijn ringvinger op de 7e fret, en met mijn wijsvinger maak ik een barré op de 2e fret.
Om het je iets makkelijker te maken hoef je officieel de bovenste snaar (dat wordt een Fis door de barré) niet aan te slaan. De grondtoon wordt dan b door de 2e snaar.

Toegevoegd na 1 minuut:
*correctie* D-G-B snaren druk ik niet in op de 7e fret. Maar op de 4e fret!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een barre op de 7e fret vanaf van E snaar en je middel en ringvinger op de 7e fret. Dit is de makkelijkste manier voor een B

Toegevoegd na 1 uur:
middel en ringvinger op de A en D snaar* wijsvinger op de lage E, vergeten erbij te zetten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die uitleg rammelt aan alle kanten.
De bovenstaande antwoorden geven wat mij betreft de beste oplossingen wat klank en speelbaarheid betreft, maar voor een beginnend gitarist kan een barré-akkoord nog wel problemen opleveren. Een mogelijkheid is het onderstaande Bm7 akkoord, voor een majeur moet dan behalve de E- ook de D-snaar nog worden af gedempt.