Waarom wordt er in de klassieke muziek bij live-optredens nooit geplaybackt?

(Op inspiratie van de door iemand anders eerder gestelde vraag "waarom playbacken zangers zo vaak bij 'live'optredens?")

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek

Het beste antwoord

Bij klassieke muziek ligt er een sterke nadruk op de uitvoering en waarbij het showelement van ondergeschikte rol is. Sopranen, baritons, tenoren enz worden beoordeeld op zangkwaliteiten en de 'performance'. Zang wordt in de klassiek muziek wereld vaak gezien als het mooiste instrument wat er bestaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

mijn mening is dat zij die klassieke muziek spelen dit veel vaker als hun passie zien dan dat "artiesten" in de pop muziek dat doen. Klassieke muziek is veel ontoegankelijker en trekt daarom alleen mensen aan die er oprecht geinteresseerd in zijn. Bij popmuziek heb je veel vaker wannabe artiesten die alleen voor het geld en de roem de muziek in gaan en dus veel minder liefde voor de muziek hebben. Het gaat vaker om het geld en een snelle schnabbel ergens waar je even playbackt is natuurlijk makkelijk geld verdienen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat doen we niet omdat er dan geen hond meer gaat. Je gaat ook niet naar Hans Teeuwen of youp van het hek als zij staan te playbacken of wel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het 'm er vooral in zit dat binnen de klassieke muziek mensen over het algemeen enorm geschoold zijn, het draait echt om het muzikale talent, terwijl in sommige stromingen van de popmuziek muzikaal talent niet het belangrijkste is: jongens of meisjes die op basis van uiterlijk en persoonlijkheid worden gekozen. Zij hebben playbacken ook veel meer 'nodig', omdat zij bijvoorbeeld helemaal niet goed kunnen zingen, een geschoold muzikant kan gewoon goed spelen, dus heeft geen geplayback nodig.

Daarnaast denk ik dat van oudsher de cultuur van popmuziek en klassieke muziek heel erg verschillen. Bij optredens binnen de popmuziek, gaat het vaak niet alleen over de muziek, maar ook om entertainment: denk aan dansjes, persoonlijkheid van de zanger(es), visuele dingen. Bij klassieke muziek gaat over het algemeen puur om de muziek, veel minder om die andere dingen.
Bij een popmuzikant die playbackt, heb je dus wel een meerwaarde boven thuis de cd luisteren, bij een klassiek optreden nauwelijks.

Daarnaast is het denk ik een veel volwassener publiek, dat het gewoon niet zou pikken als er geplaybackt wordt, waar bijvoorbeeld jonge meisjes die fan zijn van een boyband het veel minder zal interesseren, omdat ze het al geweldig vinden om die persoon in het echt te kunnen zien. Hoewel in de popmuziek natuurlijk lang niet al het publiek het pikt, gelukkig maar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel artiesten in de popmuziek playbacken niet zo zeer omdat ze niet kunnen zingen, maar wel omdat ze in 2 uur een wervelende show wegzetten waarin niet alleen het zingen een plaatsje heeft, maar ook de choreografie van het dansen (vaak ook met achtergronddansers), rennen over t podium en er een gaaf geheel van maken. Mensen komen daar allemaal voor. Veel mensen zullen t niet zien zitten om naar een popartiest te kijken die 'alleen' mooi zingt, maar als een houten Klaas op t podium staat (dan heb ik t overigens niet over mezelf!)
ze komen ook voor de show en omdat dit moeilijk te combineren is, kiezen ze toch voor de show en het playbacken, omdat dan wel hun eigen stem te horen is en fans van de combinatie houden.

Bij klassieke muziek is de doelgroep vaak anders. De mensen die er heen gaan zijn wat seriezer en vnl gericht op de muziek waar ze van houden. Ze komen voor de zang en dat is het belangrijkst, dat dat goed is. Al die dingen er omheen doen er dan vaak niet toe, dus daar ligt de nadruk voor de zangers dan ook niet op. Ze concentreren zich helemaal op de zang en hoeven niet te playbacken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is heel moeilijk om klassieke muziek te playbacken, alleen al om het preciese ritme. Dan zou je er misschien een drumcomputer achter moeten zetten om het een en ander gelijk te krijgen. Bij een popconcert loopt er vaak al een band(tape) mee waar gedeelte van muziek opstaan omdat een kompleet orkest er neer zetten veel te duur is, deze mensen zijn dus gewend zich daar aan aan te passen. Bij klassieke muziek bepaalt de dirigent het tempo, geluidssterkte etc.

Daarbij wil ik wel opmerken dat ik vind dat als een artiest het zanggedeelte (popband) gaat playbacken hij/zij dit van te voren moet aankondigen. Als ik naar een concert ga ga ik daar heen om de zang te horen, en geen naar adem happende vis, dan kan ik net zo goed thuids de cd opzetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is ook niet genuanceerd. Als je beide stemmen vergelijkt, moet je wel de conclusie trekken dat zangers beter kan zingen. Dat wil niet zeggen dat iedereen het stem mooier moet vinden zingen, maar qua talent heeft een zanger een streepje voor. Ze is ook op geen enkele manier een aftreksel...