Waarom hebben veel (pop)muzikanten oordopjes op?

12 jaar geleden
in: Muziek
2.3K
corzijlstra
12 jaar geleden
Oordopjes kunnen overal voor zijn. Die ik bedoel lijken wel op gehoorapparaten.
corzijlstra
12 jaar geleden
Ik bedoel oordopjes die eruit zien als gehoorapparaten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die draagt de zanger zodat hij zichzelf en de muziek hoort, als je op een podium staat is het erg moeilijk om jezelf te horen, daarvoor de oordopjes.

Antwoorden (7)

Steeds meer muzikanten realiseren zich dat ze een groot risico lopen hun gehoor voor altijd te beschadigen.
Om dat voor te zijn gebruiken ze oordopjes.
Als je naar een concert gaat en je hoort hoe hard de muziek uit de speakers komt, dat horen zij dus elke dag/elk optreden. En dat is dus veel te hard en beschadigt het gehoor.
Tip :Ook bezoekers kunnen die dopjes in doen, om hun eigen oren te beschermen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik dacht toch echt dat ze er hun eigen riedeltje beter kunnen horen en/of instructies kunnen krijgen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dit is maar gedeeltelijk waar. En overigens staan de speakers richting publiek en is het podium vaak net achter de speakers gebouwd. Dus dit antwoord is gebaseerd op totale onzin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Haelenaar : weet wat je schrijft !
Als iets volgens jou 'gedeeltelijk waar' is (zou zijn), kan het nooit gebaseerd zijn op 'totale onzin'.
corzijlstra
12 jaar geleden
Ook achter de speakers kan het geluid te hard zijn voor de oren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben zelf muzikant geweest. Achter de speakers hoor je alleen wat bonken. Het kabaal op het podium komt van de monitors zelf. En daarom gebruiken muzikanten inear monitors. Zodat ze puur de mix voor hun afgestemd horen en niet alle andere geluid die normaal uit alle monitors komt. Zo kan je voor elke muzikant op het podium zijn eigen geluidsmix creeren.
Je hebt oordopje simpelweg om je gehoor te beschermen, voor dat verhaal sluit ik me aan bij Jodokus.

Maar misschien bedoel je oordopjes zoals je bij je iPod oid hebt.. Veel muzikanten gebruiken dit als "inner-ear monitoring", in feite het zelfde als monitor speakers die muzikanten voor hun neus op het podium hebben.
Door deze speakers kunnen de muzikanten zonder delay zichzelf horen of een complete mix van de muziek. Hetzelfde geldt voor inner-ear plugs...deze zijn voor het zo dicht mogelijk bij zichzelf het geluid van een voorafgesproken mix van hun eigen stem of instrument met de rest van de band te horen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op het podium is van alles aan speakers te vinden. Monitorboxen en gitaar- en basversterkers bijvoorbeeld. Wanneer de zanger of zangeres zichzelf wil kunnen horen, moeten de monitorboxen dus zo hard staan dat ze boven de andere speakers uitkomen. Tegenwoordig zie je in plaats van de monitorspeakers, zeker bij de leadzanger of -zangeres zgn. in-ear monitors. Deze hebben een tweeledig doel.

Enerzijds hoort de zanger of muzikant de muziek en zichzelf een stuk beter dan wanneer er met monitorboxen gewerkt wordt en kan er makkelijker een individuele mix gemaakt worden die precies aan de wensen voldoet.

Anderzijds dempen deze oortjes het omgevingsgeluid. Dat beschermt het gehoor dus. Daarnaast kan hierdoor het volume van de dopjes zelf een stuk lager zijn, zodat ook wordt voorkomen dat op die manier het gehoor wordt beschadigd.

Overigens spelen ook muzikanten in symfonieorkesten tegenwoordig veelal met gehoorbescherming. De geluidsdruk van een orkest is vergelijkbaar met die van een opstijgend vliegtuig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Keuriger kan het niet uit worden gelegd.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Zodat ze de muziek goed kunnen horen, dan weten ze wanneer ze moeten zingen en/of playbacken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel muzikanten willen of moeten soms laten zien dat ze ook kunnen presteren zonder al te veel repetitie. Ze krijgen dan een liedje voor zich die ze nog helemaal niet kennen en hebben maar een korte tijd om hem in te studeren. Ze hebben een oortje in zodat ze tijdens het optreden gewoon makkelijk kunnen meezingen met het liedje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt niet
Deze oordopjes worden 'monitors' genoemd. De muzikanten horen door het oortje wat ze zelf spelen, zonder afgeleid te worden door andere geluiden (de oordopjes dempen het omgevingsgeluid (in-ear)).

Toegevoegd na 2 minuten:
De oordopjes worden in sommige gevallen vervangen door (een) kleine (monitor-)speaker(s) die naar de muzikant(en) is/zijn gericht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe zijn dit altijd in-ear monitors, die het geluid die de andere muzikanten produceren terugbrengen naar de muzikant die de monitor draagt.

Hier heb je een voorbeeldje van in-ear-monitors:

http://www.bax-shop.nl/in-ear/bekijk-alle-producten.html