Mij is gevraagd om binnenkort op een lokale radiozender een aantal covers te spelen/zingen. Live dus. Moet ik iets regelen met auteursrechten?

Het gaat om zeer "uitgeklede" covers van bekende hits. Ik zal alleen pianobegeleiding gebruiken en zingen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek

Antwoorden (2)

Je zult geld moeten afdragen aan BUMA/STEMRA. Op een cover rust namelijk nog steeds auteursrechten. (tenzij de originele artiets 71 jaar dood is). Het kan zijn dat de radiozender hiervoor al geld heeft afgedragen, de vraag zul je dus bij hun moeten stellen. Niemand hier weet hoe hun dat geregeld hebben.
Het maakt in deze niet uit of het een uitgeklede versies zijn. Je spreekt van van origineel werk (zoals beschreven in de auteurswet 1912) wanneer deze voor 80% afwijkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij niet, maar de radiozender wel.