Hoe kan je bij een split keyboard de linker kant met sustain instellen?

Voor een stuk gebruik je met links akkoorden. Voor piano is dit niet echt iets, omdat die akkoorden langzaam uitdoven.
Als ik mijn keyboard (Yamaha NP-V80) instel op split keyboard met links de rock-orgel, dan vind ik het weer niet zo mooi wanneer het geluid direct stopt als ik het akkoord loslaat om naar een andere over te gaan.

Rechts wil ik niet zo een sustain effect hebben. Die heeft een voice van een trompet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek

Antwoorden (1)

Ik heb de handleiding doorgespit voor jou. (handleiding vind je in de bron).
Helaas is het niet mogelijk om deze voor slechts 1 voice in te schakelen. Blijkbaar is dit een soort master effect, dat invloed heeft op het gehele keyboard. Met een pedaal is dit niet opgelost.
Een pedaal is trouwens wel mooier, want als je het goed beheerst, dan lopen de akkoorden ook niet door elkaar. Dit is echt een aanvulling! Misschien klinkt het geheel dan alsnog voldoende voor jou.
En anders ben ik bang dat je je keyboard vergroeid bent, en dat het tijd is voor de stap naar een nieuwer model.

Toegevoegd na 6 uur:
Wist je dat het knopje sustain eigenlijk een verkeerde benaming is? Eigenlijk verander en/of verleng je de release gedeelte van de sample (geluid). Bij een pedaal daar en tegen verleng je wél de sustain voor de periode dat de pedaal ingedrukt is. Dit geld overigens niet voor geluiden die bij voorbaad geen sustain hebben. Denk aan piano, of akoestisch gitaar. Dan wordt juist de decay en release verlengt. Bij een duurder instrument worden dan andere samples gebruikt.