Mijn klarinet speelt heel zwaar, hoe dat verminderen?

ik speel op een rietje van 2,5, dus daar zal het niet direct aan liggen.

en met zwaar bedoel ik dat ik er lastig geluid uit krijg zegmaar, het zou makkelijker moeten kunnen. als ik op de klarinet van een ander speel gaat het veel makkelijker.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat voor merk is het ?
hoe oud is ie?
hoevaak zijn de polsters al vernieuwd?
en toen je op een andere blies,gebruikte je toen je eigen mondstuk of van de andere klarinet?
dit moet ik weten en kan ik je een goed antwoord geven
muzikale groet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Buffet, E11
zo'n jaar oud
toen gebruikte ik niet mijn eigen mondstuk
hoop dat je nu antwoord kunt geven :)

Antwoorden (2)

2,5 is een rietje waar je normaal redelijk geluid uit krijgt.
Probeer eens een ander mondstuk, misschien een wat
andere lipstand. Gewoon alles uitproberen, ga op je eigen
visie af, jij zelf voelt hoe een riet e/o mondstuk bij je past.
Of vraag je muziekdocent die kan je vast helpen, hopenlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je ook geprobeerd of een nieuw riet uitmaakt? Zo ja, dan is het huidige rietje waarschijnlijk versleten. Als je een rietenknipper hebt kan je er een randje van afsnijden, dat wil ook wel eens helpen. Het kan een heel groot verschil zijn als je een nieuw riet neemt!
Amadea