Wat is er kapot aan mijn gitaar?

Er is iets mis met één snaar van mijn gitaar. Hij geeft de verkeerde toon en als ik aan de stemknop van deze snaar draai, verandert de toon niet. Moet ik dan die snaar vervangen of is de stemknop kapot?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je zeker dat je A) aan de goede stemknop draait (klinkt heel dom, maar je zou de eerste niet zijn die gewoon de verkeerde knop heeft, haha) en B) (meer waarschijnlijk dan A) dat je snaar goed aan de stemknop is bevestigd? In principe zou als je snaar goed aan de knop zit, hij gewoon moeten veranderen als je aan de knop draait. Al zou je een heel oude snaar aan een blokje hout binden....Zolang je hem langer of korter kunt maken, verandert de toon. Dus het meest logisch lijkt me dat je snaar gewoon niet op de juiste manier aan je stemknop vast zit... Succes! :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overigens wel opletten of je hele stemknop draait, en niet alleen of het 'vleugeltje' wat je vast houdt draait. Het ligt een beetje aan de soort gitaar of je dit makkelijk kan zien of niet...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, dank je, ik heb het al door! Het vleugeltje draaide wel maar de hele stemknop draaide niet mee, vleugeltje past dus gewoon niet meer...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"vleugellamme gitaar"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou je dit 'dopje' gewoon met superlijm aan de rest van de stemknop kunnen plakken of kan je beter gewoon naar de gitaarwinkel gaan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ehm, ik zou nooooooit lijm in de buurt van één van mijn gitaren laten komen, maar dat komt voornamelijk omdat ik mezelf ken...Ik ben niet zo handig en voor ik het weet zijn al me snaren vast geplakt aan de klankkast en het stemknopje nog steeds los, hihi... Maar sowieso zou ik dit liever door een professional laten doen als je er niet heel veel verstand van hebt...Waarschijnlijk heeft die het zo gepiept, en ik neem aan dat je zuinig bent op je gitaar en liever hebt dat het nu even goed gebeurt dan dat jij het verknoeit ;-) Als je geen ervaring er mee hebt zal ik hem echt even naar de winkel brengen...
Sowieso vind ik lijm niet echt geschikt voor een gitaar...

Antwoorden (2)

als je draait en je snaar gaat niet strakker dan zal je stemknop defect zijn.

Als je snaar gebroken is dan zie je dat wel.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik neem aan geprobeerd hebt hem te stemmen en je hoort geen toon verandering en je ziet ook niet dat je snaar strakker of losser gaat zitten.

bij sommige kun je zien als je draait aan je stem schroef of je het mechanisme werkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoor idd geen toonverandering en de snaar gaat niet losser/strakker zitten. Dat betekent dus dat het aan de stemknop ligt..?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk het wel. - als je aan de stemknop draait zie je dan de as van de stemschroef draaien? ik kan me nog voorstellen dat je jou snaar er niet goed opgelegt hebt. Als dit zo is dan zie je het gene waar de snaar omheen zit gedraait wel draaien, maar gebeurd er niets met de snaar. als het een elektrische gitaar is zit er meestal een gaatje waar de snaar doorheen moet. bij een akoestische zie je vaak dat je eerst een beetje moet vast houden of een knoopje in moet leggen.
Of de stemknop stuk is kun je testen door andere snaren te proberen.
Lukt het daarmee wel is het beter de snaar te vervangen.