Wanneer en hoe wordt een liedje, song, muziekstuk, tune... tijdloos?

Bijv. Music van John Miles.. voor mij een nummer dat me nog altijd raakt..ook al heb ik het al vanaf mijn 16e in huis en al tientallen keren live gehoord..
Maar ook Child in Time van Deep Purple...een totaal ander nummer..of Stairways to Heaven van Led Zeppelin..
Wat maakt een dergelijk lied zo decennia overbruggend en voor welk nummer geldt dat bij jou?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
2.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toevallig naar NOTP geweest?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat dacht je..
:-)

Het beste antwoord

Music..... mijn lijflied!

Tja, wat maakt een song tijdloos. Ik denk dat dat een combinatie van factoren is. Een aansprekende tekst die in meerdere decennia passend is. Een muzikaal geheel wat naadloos aansluit op meerdere muziekstijlen/periodes. Elke periode in de tijd heeft een bepaalde stijl, als zo'n nummer qua stijl daar op een of andere manier in te passen is of niet te ver van af staat dan heeft het kans een tijdloos nummer te worden. Verder zal een stukje PR een rol spelen.

Maar strikt genomen denk ik niet dat er een aanwijsbaar iets is waardoor een bepaald nummer tijdloos wordt. Als dat het geval zou zijn dan zouden de slimme platenbazen allang de 'formule' uitgeplozen hebben en zouden er alleen nog maar superhits gescored worden. Persoonlijk denk ik dus dat het eerder een stukje magie is wat nou net in dat ene nummer naar boven komt waardoor het tijdloos wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Wat dit een evergreen maakt is mij niet helemaal duidelijk. Maar het is iets in de muziek dat alle generaties, of beter gezegd: De muziek die de opeenvolgende generaties raakt...

Wat in mijn lijstje absoluut niet mag ontbreken is My Way van Franks Sinatra...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jah, het klinkt zo mooi en leuk.
Je wordt er opgelucht van als je er aan luisterd.
Wat kan anders zjin?
Het hangt ook een beetje van de smaak af wat voor muziek je luisterd...

Ik luister ook wel eens muziek van 40 jaar oud.
Zelfs met de orginele geluid die klinkt veel mooier...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Music was my first Love John Miles is mijn favoriet ,die bedoelde jij ook ?nummers die lang op nummer 1 hebben gestaan blijven tijdloos.Het zijn ook de herinneringen die het doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De populariteit op dat moment speelt volgens mij de grootste rol. Mensen die tientallen jaren met muziek bezig zijn , zullen over 10 jaar nog zo nu en dan hun favoriete nummers of de meest populaire nummers van nu spelen, waardoor deze doorgaat naar de volgende generaties. Als je puur naar jezelf kijkt dat komt het denk ik doordat een nummer een bepaald gevoel bij je teweeg brengt, en dat kun je dan later weer oproepen hierdoor. Ik heb het zelf niet met één bepaald nummer, maar ik word nog altijd heel vrolijk van oude soulnummers van bv Marvin Gaye, the Supremes, the Temptations, James Brown, etc., terwijl de 60's ver voor mijn tijd waren. Waarom weet ik niet, ik ben er in mijn leven gewoon op verschillende manieren mee in aanraking gekomen denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer de hype is overgewaaid en het lied beklijft jaar na jaar,dan is het een evergreen geworden!