De intro van Mac Miller's nummer Donald Trump,is dat origineel niet van iemand anders ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek

Antwoorden (1)

Als jij bij het horen van dat introotje aan iets anders moet denken, dan is dat niet zo vreemd. Maar dat het van iemand anders IS, dat lijkt me onmogelijk.

De reden dat zoiets nauwelijks mogelijk is, omdat het melodietje (beter gezegd motiefje) zó kort en simpel is, dat niemand daar aanspraak op kan maken. Het motiefje zelf en ook de klankleur (sterk vervormde synthesizer-klank tot een soort telefoongeluid) zullen in honderden nummers voorkomen.

In principe gebeurt er hier niets meer, dan dat een motiefje van 4 nootjes bijna 5 keer wordt herhaald, zonder enige ritme. Er kan pas sprake van zijn, dat het van iemand anders IS, als zo'n melodietje veel langer is, en ook ritmisch heel specifieke eigenschappen heeft.

Wat er hier alleen maar gebeurt, is dat jij toevallig ooit een nummer hebt gehoord, dat qua klankkleur en melodieopbouw gelijkenissen vertoont. En dat kunnen echt honderden nummers zijn, zelfs uit de klassieke muziek.