Zijn alle meest gebruikte instrumenten van europese komaf?

denk aan trompet, drumstel, gitaar, dwasfluit etc etc

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek

Antwoorden (2)

Nee hoor, dat is niet zo. De gitaar bijvoorbeeld heeft z'n oorsprong vermoedelijk in Arabië. In de oerculturen van Nieuw-Guinea, Noordwest-Brazilië en Australië zijn primitieve trompetten bekend. En veel slagwerk heeft een Afrikaanse oorsprong.
Amadea
12 jaar geleden
De instrumenten die jij noemt zijn niet van het een op het andere moment ontstaan, maar langzaamaan geëvolueerd tot wat ze nu zijn. Veel moderne exemplaren van instrumenten komen uit Europa of de VS, maar zijn vaak gebaseerd op eerdere "versies", vaak uit andere werelddelen.

De eerste 6-snaren gitaar werd bv. in 1779 gemaakt in Italië, maar duizenden jaren geleden werd er al een instrument bespeeld dat op een gitaar leek door de Hettieten.

De eerste te herkennen drumstel werd gebouw in de Noord-Amerika, maar ook hier bestonden de onderdelen al veel langer, of in een andere vorm.

Trompetten dateren uit 1500 v.C. en eerder in Scandinavië, China en Egypte.

Op Wikipedia staat een overzicht met instrumenten. Bij de blaasinstrumenten staat erachter waar ze vandaan komen, al is dat dus lastig te zeggen.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_musical_instruments