Mag ik een stichting oprichten en vrijwillig runnen, ondanks ik een WIA 80-100%uitkering krijg? Het gaat om online promoten van muziek artiesten.

En eventueel online aanbieden. De stichting mag ik wel in mijn eentje oprichten. Het is de bedoeling om buurt feesten te organiseren en de dj's aanbieden voor verjaardag feesten en of bruiloften. Er is geen winstoogmerk omdat de stichting puur als tussen persoon fungeert tussen de opdrachtgevers en muziek artiesten.
En door fundraising activiteiten wordt er 2 maal per jaar een feest gegeven. Let wel dat het hier niet om wereldberoemde en rijke muziek artiesten gaat maar om gepassioneerde muziek artiesten die het als hobby doen.
Voor mij persoon is het een hobby om te feesten en gezellig samen te zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
7.2K

Antwoorden (3)

Ze trekken van je uitkering af, als jij ''geld'' heb verdiend door te werken, dus als je 100% vrijwillig doet , dan zie ik probleem niet. Maar voor zekerheid even navragen bij uwv.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste gast100391,

Je mag naast je WIA-uitkering gerust een stichting oprichten en vrijwillig runnen.

Voorwaarde is wel dat als je van UWV op zoek moet gaan naar betaald werk, deze werkzaamheden voor de stichting, je re-integratie niet in de weg staan.

Geef als het oprichten van je stichting definitief is, dit wel door aan UWV.
Je kunt daarvoor het wijzigingsformulier WIA gebruiken.

Denk er daarnaast wel om dat als je hiermee geld verdient/gaat verdienen je dit ook doorgeeft.

Heb je behoefte aan begeleiding van UWV ?

Neem dan contact op met je arbeidsdeskundige.
Je kunt daarvoor bellen met UWV, 0900-9294.

Met vriendelijke groet,

René
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een stichting kan je niet in je eentje oprichten want een stichting dient een bestuur te hebben met een voorzitter, secretaris en een penningmeester. De vraag is of je niet beter een andere vorm hiervoor kunt kiezen aangezien het oprichten van een stichting daarnaast ook kosten met zich meebrengt zoals het opstellen van statuten en passeren van een notariële akte.

Voor muzikanten en gerelateerde muziekzaken biedt de belastingdienst andere mogelijkheden zoals een V.A.R. (Verklaring Arbeidsrelatie) Je kunt het beste eens bij hen te rade gaan wat voor jouw plannen het gunstigste is.

Toegevoegd na 53 minuten:
En zie ook de 3e link voor meer info over bijv. de Artiestenregeling: "Als u een evenement organiseert waarbij artiesten optreden, kunt u als inhoudingsplichtige worden aangemerkt. Dit kan dan betekenen dat u loonheffing en premies werknemersverzekeringen moet inhouden en afdragen over de gage die u betaalt aan de artiest. Deze regeling noemen we de artiestenregeling."

Toegevoegd na 2 uur:
Als laatste aanvulling:

Denk er bijv. ook eens aan dat als het buurtfeesten zijn om bij je gemeente langs te gaan. Zij hebben een evenementenpot en kun je hier een aanvraag voor doen.
Je moet sowieso langs je gemeente voor de vergunningen.

Zijn het alleen hobbymuzikanten die zonder gage spelen dan heb je geen belasting te betalen. Daarnaast bestaat er ook nog de Kleine Vergoedingsregeling van max €163,-, zie link 4, voor artiesten die een kleine gage vragen om hun kosten te dekken.

Voor organiseren feesten & bruiloften met DJ's die wel betaald krijgen kan deze Kleine Vergoedingsregeling onder bepaalde voorwaarden ook van toepassing zijn. Anders is het gewoon een evenementenbedrijf dat je runt.

Denk tevens aan fondsen die buurtfeesten kunnen ondersteunen zoals het Prins Bernhard Cultuurfonds.

Succes!