Wat geeft de vinylplaat voor meerwaarde om tot aankoop over te gaan ten opzichte van CD's of digitale mp3's?

Wat zijn de belangrijkste meerwaarden van vinyl?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1K

Antwoorden (2)

De vinylplaat kan hogere frequenties weergeven dan CD of mp3.
Er waren vroeger quadrofonische platen, waarbij de twee kanalen achter in het spoor werden toegevoegd door gebruik te maken van de onhoorbare hoge tonen.

Bij (gewoon) stereo hebben die hoge tonen het effect dat de kleur van het geluid wordt beïnvloed. Het klink warmer en zuiverder.

Je moet dan wel een goede installatie hebben en ook goede oren.

De Super Audio CD heeft ook een veel groter frequentiebereik dan de gewone CD. Plus slijt veel minder dan vinyl. Betrek dit ook in je keuze.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
MP3's kunnen voor zover ik weet ook wel verder dan 20kHz. Alleen worden de meeste MP3's van CD muziek afgeleid dus helaas.
Gelukkig(???) ben ik op een leefftiid waarop 17kHz al te hoog gegrepen is ;) Vinyl heeft verder een specifieke klankkleur (uiteraard afhankelijk van je speler) die je mooi zou kunnen noemen.
En sommige mensen vinden het geluid van stofjes wel charmant/nostalgisch...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, MP3 is door een instituut ontwikkeld, en de opdracht was het geluid te comprimeren. Dus niet-relevante informatie in het geluid wordt weggelaten, aan de hand van het gemiddelde menselijk oor. Het is dus een verliescompressie. En de hogere tonen worden er zonder meer uit gesneden.
Later kwamen er betere methoden. Zo is AAC beter, en kan ook hogere tonen weergeven. FLAC is een verliesloze compressie.
Nu ruimte niet zo'n bezwaar meer is, kun je beter voor een van deze betere methoden kiezen. Waarschijnlijk ben je in de war, dat MP3 is in te stellen op een bitsnelheid. Meestal wordt 128 kbit/s gebruikt, en dat is hoorbaar minder goed. Uit paneltesten blijkt, dat de mensen muziek met een bitsnelheid van 192 kbit/s niet meer met statistische relevantie kunnen onderscheiden van het origineel. Dus is dat de ideale bitsnelheid.
Toch kan de klankkleur beïnvloed worden. Dus voor de echte muziekfanaat is het origineel altijd beter. De klankkleur van een pakweg 12 kHz toon, kan gevormd worden door zijn harmonischen, dat zijn dus frequenties van 24 kHz, 36 kHz, 48 kHz enz. Een vinylplaat kan die weergeven. Door de digitale compressie verdwijnt echter die informatie. Een fanaat zou dat moeten kunnen horen.
Het ziet er mooier uit.
Alles is groter en tastbaarder. De plaat, de hoes, de groeven van de plaat. Je kunt er mee scratchen. Er bestaan gekleurde versies en picture discs. Enzovoort.
Het is dus visueel aantrekkelijker.