Wat doet ''FMS'' op mijn stereo?

Op mijn (oude) stereo zit een knopje met ''FMS'' maar wat doet dat eigenlijk? En waarom zit het niet op een nieuwe stereo?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien FM stereo?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien?

Het beste antwoord

Dan heb je wel een oude radio, zuinig op zijn!

Stereo werd rond de 60er jaren ingevoerd. Eerst alleen via de plaat en de stereoversterker. Later werden pas studio’s en radio zenders omgebouwd. Dat heeft nog jaren geduurd.Je kon het knopje FMS indrukken om een FM stereouitzending te detecteren of met een rood lampje werd aangegeven op de schaal of er in stereo werd uitgezonden of niet. Het stereolampje werd door een 19 KHz0 Piloottoon vanuit de zender aangestuurd. Door detectie van die piloottoon in de ontvanger kunnen dan twee kanalen in een radio van elkaar gescheiden worden zodat je FM stereo kreeg. Dat was in die tijd een bijzondere gewaarwording. Een prachtig ruimtelijk geluid kwam de huiskamer binnen, het luisteren naar muziek werd belangrijker maar men begon ook te letten op de kwaliteit zoals minder ruis, vermogen van de versterker, gevoeligheid van de ontvangst, kanaalscheiding enz. Hifi geluid werd tot een begrip verheven!