als een radio station een nummer van een artiest draait moeten ze daar geld voor betalen, hoeveel is dat ongeveer?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
5.2K

Antwoorden (4)

Volgens mij is dat geregeld via Buma Stemra. Hoeveel weet ik niet, maar ik geloof dat het verschilt per artiest.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zie toegevoegde bronnen voor meer informatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Radio zenders betalen buma en net als andere ook sena rechten. Bij radio zenders is een licentie vereist en daar betalen ze voor en daarnaast betalen ze naar hun omzet een percentage.
12 jaar geleden
Ik heb een overzichtje gevonden van de prijzen van buma en sena. Zie de bronnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"vroeger" betaalde men inderdaad per gedraaide plaat, tegenwoordig betalen (in ieder geval de publieke omroepen) een vast bedrag. Zo betalen radio 2 en 3 het meest en radio 4 en 6 het minst. Wat ze betalen ligt aan het theoretische bereik en werkelijke bereik en de gemiddelde hoeveelheid muziek die ze draaien. Bij een radiozender met een groot luisterpubliek kan er wel 50 cent per keer draaien ontvangen worden door de rechthebbenden, op radio 6 is dit hooguit een paar cent. Bij lokale omroepen is het bijna niets, ik weet ook niet of deze omroepen bumalijsten moeten bijhouden. Bij de publieke omroep worden in ieder geval nog steeds bumalijsten bijgehouden door de presentatoren of producers. Op de bumalijst staan buiten de titel en artist ook de uitzendtijd, tijdsduur, album en de componisten.
Het geld wat een zender betaald heeft, wordt na aftrek van kosten verdeeld, de artiest krijgt daar dan meestal maar een klein deel van, het meeste geld gaat naar de componist en tekstschrijver, je hebt dus geluk als je je eigen nummer gemaakt hebt en dat veel gedraaid wordt.