Piano spelen: ik kan het met rechts, ik kan het met links, maar níet tegelijk! Tips?

Vroeger heb ik een tijdje keyboardles gehad, nooit echt goed geworden, maar wel wat basisprincipes geleerd. Ik kan een aardig stukje wegspelen met blokakkoorden links en melodie rechts. Ik ben dus gewend om op strategische momenten in de melodie een ram te geven op een paar toetsen aan de linkerkant van het klavier, en verder te spelen met rechts.

Nu m'n vriendin een piano geërfd heeft gaat het weer bij me kriebelen, maar 'keyboard spelen' op een piano klinkt zo knullig. Ik krijg het echter niet voor elkaar om met de linkerhand een ander ritme te spelen dan met de rechter. Met alleen de linkerhand een gebroken akkoord spelen is geen probleem, maar met twee handen spelen lukt gewoon niet. I just ain't got no rhythm!

Concreet voorbeeld in de video:
De eerste 30 seconden gaan me prima af, omdat de linker- en rechterhand elkaar grotendeels afwisselen. Daarna ga ik stuk.

Heeft iemand tips om specifiek deze vaardigheid te oefenen? (Behalve "Oefenen, oefenen, oefenen", dat doe ik al :))

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
6.7K

Antwoorden (7)

Begin heeft langzaam, probeer alles tegelijk doen. Eigenlijk moet je je accoorden\baspartij blind kunnen spelen. Als je dat kan, hoef je je nog maar puur te richten op de rechterhand. Ik heb het met deze methode ook geprobeert met de soundtrack van amelie (ben de titel even vergeten, sorry) en het lukte tot het echte snelle deel. Ben nu gestopt maar het kan wel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
yann tiersen comptine d'un autre ete l'apres midi bedoel je:P +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha ja die,
Toonladders.. Eerst rechts dan links en dan samen...,
En dan beginnen met makkelijke liedjes.... Hou het simpel... Je moet je hersenen trainen dat ze gelijktijdig iets anders doen.., en dat kan iets langer duren dan dat je wilt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed naar het liedje luisteren, langzaam spelen. Je kan ook bv De rechterhand op de piano spelen en de linkerhand op het hout van de piano tikken zodat je niet in de war raakt met de melodie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het enige antwoord is 't antwoord wat je niet wilt horen.. :-)

Oefenen. Het kan van bladmuziek, maar als je zelf een beetje inventief bent kun je ook gewoon voor de lol wat gaan spelen. Als je maar speelt, houd die vingers in beweging! Ik heb zelf tien jaar pianoles gehad, en echt niet braaf elke dag een half uur geoefend. Maar ik speelde wel, namelijk datgene wat ik zelf wilde spelen/improviseren. En dat mocht ook wel 'ns, al die Mozart, Beethoven, Chopin etc. is ook maar bleh na een tijdje.

Volg je een bepaalde lesmethode? De beginnersboekjes van Folk Dean (Mijn Eerste Pianoboek 1,2,3 en Steeds Beter 1,2,3) gaan gelijkmatig op voor linkerhand en rechterhand, ik had zelf nooit 't idee dat de linkerhand achterbleef. Natuurlijk is er wel de afwijkende rol van de linkerhand, een baspartij is minder complex vergeleken met de melodie, dus de rechterhand zal gewoon beter ontwikkeld zijn. Van dezelfde uitgeverij is er ook Melodische Etudes. Sommige stukken daarin speelde ik zelfs gewoon voor de lol (w000t!) omdat ze eigenlijk best leuk/goed waren.
Goed, die acht titels waren dus mijn eerste acht lesboekjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Direct samen spelen hoeft ook niet, alles piano an.
Begin met je rechterhand en speel een klein melodietje,
bv 4 maten, speel dan het zelfde met je linkerhand,
probeer daarna samen. Speel een akk. met je rechterhand,
dan met links, dan samen, en dan rechts op de eerste tel,
links op de 2e tel. Zo kun je het verder uitbouwen .
Je kunt ook eerst ritme oefeningen doen, zijn speciale
boekjes voor. Doe het vooral niet te snel !!! piano an.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eerst apart oefenen en dan te samen proberen.zo heb ik het geleerd en dat is de beste methode.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vooral hééél langzaam oefenen. Eerst links dan rechts (of andersom natuurlijk:P) Zodra je dat goed kan probeer je het uit je hoofd te spelen. En dan langzaam samen oefenen. Maar het is vooral belangrijk dat je niet hoeft te zoeken naar de noten, als je het uit je hoofd kan spelen gaat het al een stuk makkelijker. En onthoud: oefenen, oefenen en oefenen