Hoe kan het dat je radio 1 wel ontvangt als je in een tunnel bent en overige radiozenders niet?

Hoe werkt dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1.4K

Het beste antwoord

De meeste tunnels (van zo'n 2 km of langer) hebben een TRTX12 Rebroadcast System, een Road Tunnel FM Radio System. Dit systeem vangt het radiosignaal van buiten de tunnel en straalt deze weer de tunnel in op dezelfde frequentie. Dus uitzenden van radiozenders in tunnels gebeurt niet op aparte (tunnel)frequenties.

Het systeem kan 12 zenders doorsturen, inclusief RDS, en een tunnel operator kan dit systeem ook gebruiken voor het omroepen van berichten bij eventuele calamiteiten.

Toegevoegd na 2 minuten:
Radio 1 zal als rampen- en fileberichten zender altijd plekje krijgen op zo'n systeem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In de tunnel zitten dan apparaten die de frequentie van Radio 1 kunnen uitzenden. In geval van ramp is Radio 1 hier de noodzender.