Wat is het nut van een opmaat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
3.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt gewoon leuk, iedereen houdt z'n adem in.

Antwoorden (3)

Dat is handig als je als groep tegelijk wilt beginnen met spelen. De opmaak is een soort startschot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoewel we bij muziek meestal niet spreken van "nut", heeft een opmaat een spanningsverhogend effect. Zonder opmaat zit je bij een liedje of ander muziekstuk direct waar je moet zijn, namelijk op het accent. Je valt dus met de deur in huis, zonder enige voorbereiding.

Een opmaat is accentloos, en werkt naar het accent toe. De weg daar naar toe geeft een bepaalde muzikale spanning. Bij een opmaat van 1 noot is dat effect maar ten dele te horen, maar er zijn ook wel voorbeelden waar de opmaat 7 noten heeft. Pas dan gaat een opmaat echt goed "werken".

Hieronder een plaatje uit wikipedia:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Anacrusis-bwv736.png
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een opmaat is een onvolledige maat. Samen met de laatste maat van het muziekstuk maakt het een volledige maat.
Anders zou het ritmisch niet meer kloppen, en zouden we be-paalde noten niet op de goede tel spelen, c.q er voor, of na de
tel spelen.