Ik wil naar een concert waar het Moldau-thema van Smetana wordt gespeeld. Hoe kan ik dit het beste zoeken, en hoe zie ik verschillen in uitvoering?

Is er 1 site waarop alle klassieke stukken te vinden zijn, die in Nederland worden gespeeld (want als ik Google op 'smetana' en 'moldau' zie ik door de bomen het bos niet meer). En hoe weet ik of ik een uitvoering naar mijn smaak te pakken heb, of is dit altijd maar afwachten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek

Het beste antwoord

Nee, er is geen site, waar je precies in de gaten kunt houden, waar een bepaald werk de komende tijd gespeeld gaat worden. Wat jij wilt is beslist niet vreemd of zo, maar er zijn toch maar heel weinig mensen die naar een concert gaan voor een bepaald werk. Meestal gaan ze voor een dirigent, orkest of solist.

Je kunt op zondag 15 april terecht in het Concertgebouw, en dan krijg je het vioolconcert van Sibelius er gratis bij.
Kaarten vanaf 19 Euro, inclusief voorprogramma en rondleiding. Ook kun je brunchen maar het is mij niet duidelijk of dat bij de prijs is inbegrepen.

Hier kun je alles nalezen:
http://www.concertgebouw.nl/concerten-tickets/2011-2012/apr-2012/residentie-orkest-met-urbanski?Datum=15APR2012-11:00-12:00&ID=16052&PID=2365&archive=0

Of dat een uitvoering naar jouw smaak is, dat is inderdaad maar afwachten, of je moet er heel veel verstand van hebben. Iedere uitvoering is anders, ieder orkest klinkt en speelt anders, en het ligt er ook maar aan wie er voor het orkest staat. De dirigent bepaalt de interpretatie.

Het enige wat je hier kunt doen is ervaring opbouwen. Als je hetzelfde orkest of dirigent al eens hebt gehoord, dan wordt de kans wat groter, dat je ongeveer weet wat je te wachten staat. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord, alleen ga ik vaak wel in de 1e plaats naar een concert vanwege de muziek die wordt gespeeld.
Natuurlijk moet ook de uitvoering mij in orde lijken.
Dat is dus het verhaal over interpretatie.
Mijn volgorde is: 1. repertoire 2. uitvoerenden. En in mindere mate de zaal. De Amstelkerk in Amsterdam heeft een slechte akoestiek, het Concertgebouw is altijd goed.
Een site waar je alle recensies van Luister kunt vinden zou inderdaad zeer welkom zijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jjjjj, jij bent waarschijnlijk een wat meer ervaren concertbezoeker. Grappig dat jij dus hetzelfde hebt als de vraagsteller. Ik probeer me dit voor te stellen, en zie dat alleen voor me, als mensen b.v. naar de Mattheus-Passion gaan. Want dan gaan ze echt voor dàt werk. Meestal is het zo, dat mensen zien of horen, dat Janine Jansen ergens optreedt, en dan zeggen: "we gaan naar Janine", ongeacht wat ze gaat spelen. Komt nog bij denk ik, dat heel veel mensen abonnementen hebben. Natuurlijk kijken ze dan bij het afsluiten van het abonnement wel even of de repertoire-keuze een beetje aansluit bij de smaak. Leuk dat je ook nog de akoestiek noemt, Dat is voor mij eigenlijk de eerste voorwaarde... ;-)

Andere antwoorden (1)

Een kleine aanvulling op het antwoord van "mesher":
Het Residentie Orkest is een professioneel orkest uit Den Haag wat al meer dan honderd jaar bestaat. Een prima orkest. De dirigent is jong en komt uit Polen, maar heeft al een indrukwekkende staat van dienst. En tenslotte. Het concert vindt plaats in Het Concertgebouw. De mooiste concertzaal ter wereld. Al met al een geweldige mogelijkheid om een mooie uitvoering van de Moldau live bij te wonen.