waarom worden muziek downloaden illegaal ?

als je MTV cribs kijkt zie je dat die mensen al zat hebben.

waarom mogen willen ze nog meer geld van ons hebben , terwijl ze al alles aan ons te danken hebben ( hun fans ).

( om maar te zwijgen over de platenbasen zelf )

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
2.1K

Het beste antwoord

De regering heeft het standpunt ingenomen dat het downloaden van muziek verboden wordt (en dus illegaal is) als er alternatieven worden geboden door de muziekindustrie. Alternatieven kunnen zijn: het aanbieden van onbeperkt downloaden tegen een bepald tarief.

Deze alternatieven zijn er nu nog niet. Volgens de huidige wetgeving is het downloaden zelf niet illegaal zolang je de muziek niet kopieert en doorverkoopt en de muziek zelf niet aanbiedt (upload).

Door een wetswijziging zal dit laatste standpunt gewijzigd kunnen worden. De reden hiervoor is druk uit zowel de muziekindustrie als uit het buitenland denk ik.

Overigens zeg je dat "die mensen al zat hebben". Wie bedoel je dan? De meeste artiesten krijgen nog geen 25 cent per verkochte CD. Het meeste geld gaat in de hele keten van productie, marketing, salaris platenbazen, tussenhandel en winkelier zitten. Vind je het gek dat er veel mensen steigeren als je aanbiedt om de artiest die 25 cent maar rechtsreeks over te maken en de hele keten ertussen uit te halen ;o)

Toegevoegd na 3 minuten:
NB. Ik neem tenminste aan dat je vraag hier over ging n.a.v. de wetswijziging in 2012 (zie link) en niet of downloaden nu wel of niet illegaal en/of toelaatbaar is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ten eerste; muziek downloaden is niet illegaal, zo lang je maar betaald.
Ten tweede; niet iedere muzikant woont in een villa. Het programma dat je noemt geeft natuurlijk een vertekend beeld.
Ten derde; ze werken er voor. Er is geen wet die zegt dat als je eenmaal een bepaald bedrag op rekening hebt je voor niets moet gaan werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Muziek downloaden is al illegaal. Altijd al geweest. Tenzij je van een gewone downloadsite spul haalt die netjes de rechten op orde heeft.

Jij wordt niet gedwongen hun spul te kopen? En of ze nou wel of niet voldoende hebben: De eeste artiesten werken snoeihard om bekend te worden. Het gros verdient geen miljoenen per jaar. En de paar die je op MTV ziet die dat wel doen: ik zou zeggen: Schrijf hun een brief om te vragen of ze het vrijwillig opgeven om anderen te helpen.

Mensen maken een product en jij wilt het hebben. Dus betaal je er voor. Gewoon. Normaal. Zoals je ook voor je brood betaalt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De artiesten die je op cribs ziet, zijn 'uitzonderingen'. Er blijft teveel geld hangen bij de managers en (ander) gespuis om de artiesten heen.
Artiesten zouden zich moeten verenigen als volgt: elke artiest zet een schenkknopje op z'n site. Waar elke liefhebber geld direct aan de artiest mag schenken. Laat de artiest vervolgens _zelf_ die inkomsten delen over zijn eigen inkomen, managers, etc.
Veel eerlijker. Muziek kopen op een CD in een muziekwinkel is dood. Klaar. (Ook beter voor 't (leef)milieu.) Lang leve internet.
Als ik zou weten dat de artiest er meer aan over houdt, maak ik graag zo nu en dan gebruik van zo'n schenkknopje op zo'n artiestenwebsite. Verder natuurlijk alle liedjes gratis te downloaden lossless of naar keuze 320kbit/sec. van diezelfde website.
Iedereen geeft dan: de artiest geeft de kunst, de liefhebbers geven wat ze er voor over hebben. Geven is veel leuker dan krijgen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wedervraag: Zou jij willen dat mensen jou eigendommen stelen?

Omdat iemand iets heeft bereikt met zijn leven betekent nog niet dat er van ze gejat mag worden. Al denkt bijvoorbeeld de politiek daar anders over (maar dat is weer een ander verhaal)...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat platenmaatschappijen de duidelijke boodschap achter onderzoeken als in de bron vermeld (en dat is niet de enige die tot dezeldfe conclusie komt) negeren, en liever vasthouden aan een verouderd en tijdelijk model (voor geluidsdragers waren artiesten ook afhankelijk van optredens voor hun inkomen) tegen de wil van de gebruiker in.

In de tijd dat artiesten alleen optredens deden voor hun geld kregen de platenmaatschappijen namelijk minder geld dan in de tijd dat mensen af en toe ook eens een plaatje kopen. Echter, met de huidige digitale distributienetwerken, zijn de platenmaatschappijen niet meer nodig om distributie in de hand te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de mensen die de muziek gemaakt hebben ook graag een boterham verdienen. Ze zouden anders geen muziek meer kunnen maken en hadden wij geen leuke muziek meer om naar te luisteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat je eigenlijk steelt van mensen.
je neemt iets over van iemand anders voor niks en dan verdienen die mensen die het hebben gemaakt er niks meer aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mijn weten is downloaden - voor privé gebruik - niet illegaal. Uploaden wel. Indirect betaal je wel voor de gedownloade muziek als je hem brandt op een CD. Want een percentage van wat je betaalt voor een nieuwe, lege, CD gaat naar de Buma/Stemra.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Downloaden is niet illegaal. Integendeel zelfs. Alleen uploaden is illegaal.

Downloaden van het internet naar je computer blijft legaal. Alleen als je het voor eigen gebruik gebruikt, natuurlijk.

Uploaden naar zoekmachines, YouTube en andere (populaire) sites is illegaal. Daar kan je voor bestraft worden.