Waarom wordt de naam van de pianostemmer nooit genoemd ?

Er staat een prachtig glimmende Steinway vleugel op het
podium, de uitvoerend kunstenaar speelt zijn concert krijgt
een bosje bloemen en klaar is de zaak.
Uren van tevoren is de pianostemmer al bezig, met het
stemmen, afregelen e/o intoneren van het instrument.
als hij er niet was, kunnen er ook geen concerten meer-
plaats vinden. Dus zijn naam op de aftiteling vind ik wel op
z'n plaats.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek

Antwoorden (2)

Omdat het een beroep is waarvan elke uitvoerder in principe aan de eisen moet voldoen. Net zoals er op de aftiteling niet staat wie het toneel heeft schoongehouden of wie de koffie heeft gezet of de bloemen heeft opgebonden of het pak van de pianist heeft genaaid. (Hoewel, catering wordt bij films nog wel eens vermeld).

Een goed betaald beroep trouwens, dus medelijden hoef je niet per se te hebben hoor. Al zijn er pianostemmers die inderdaad boven de rest uitsteken, maar dat is dan vaak vanwege andere expertises.

Persoonlijk ben ik erg dol op de mijne (die ook wel eens een concertvleugel heeft gestemd) en die mag ook best met name genoemd worden, maar nogmaals, het is 'gewoon' een beroep en geen kunstvorm.

Toegevoegd na 2 minuten:
Maar je hebt gelijk ; ze mogen soms best even in het zonnetje staan. Hier mijn pianostemmer ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat je jouw piano door Wibi S. stemmen? ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is de rechtse of de linkse je pianostemmer? :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
whahahaha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Dounja ; de rechtste, helaas - de linker zou mijn dochter wel heel erg leuk vinden. :lol:
Deze foto is trouwens van een gelegenheidsconcert in een pand (in Enschede) dat indertijd een muziek/platen/gamewinkel was meen ik. Op de bovenverdieping inderdaad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, ik zou de linker ook wel als pianostemmer willen hebben, of als wat anders mag ook... :-)
Maar de rechtse ziet er ook niet ongezellig uit hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En wie is dan diegene links van Wibi??
Amadea
12 jaar geleden
Dat is denk ik Louie (uit Junglebook).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik gok dat dat Donkey Kong is.
Amadea
12 jaar geleden
Ah, die lijkt inderdaad beter. Tja, ik ben niet bekend met computerspelletjes dus kende deze figuur niet...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zou zomaar kunnen Marleen! :-)
Een pianostemmer is een ambachtsman, en geen kunstenaar.
Iedere willekeurige pianostemmer die z'n vak verstaat kan de Steinway op het podium stemmen.
Natuurlijk is het een prachtig beroep, en zal de pianist zeker blij zijn als zijn instrument goed is gestemd.
Maar de pianist moet het stuk neerzetten.

Op een schilderij is ook niet te lezen wie het doek zo vakkundig heeft gespannen, en in een goed boek staat ook niet vermeld welke mensen het papiier hebben aangeleverd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een pianostemmer die prima kan stemmen, maar niet zelf kan spelen...
Amadea
12 jaar geleden
Maar Soj, het is toch geen kunst als je een absoluut gehoor hebt om correct te stemmen? Als ik het goed heb moeten stemmers dat vermogen hebben, anders krijg je het nooit 100% zuiver.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De mijne gelukkig wel ; voor en na het stemmen (waar hij in totaal meestal een uur of anderhalf mee bezig is) speelt hij ook altijd een paar stukken om goed te kunnen (laten) horen in hoeverre hij weer beter is gaan klinken.